ANNONSE: 4 gode tips til middagen

Vi nordmenn elsker å lage mat. Det er stadig nye trender som dukker opp fra utlandet innenfor matlaging, og som vi liker å lage en nordisk vri på. Kombinasjonen av matretter fra utlandet og nordisk tradisjonell mat har alltid blitt ansett på som å slå to fluer i en smekk. Til tross for at mange nordmenn elsker å lage mat, så er det definitivt en del foreldre som irriterer seg over at de ikke vet hva de skal lage til middag.

En kan bruke forskjellige metoder for å komme frem til en oppskrift av middagen. Nordmenn flest har en visjon av hva de vil lage, men og benytter som regel sunne ingredienser. Et eksempel på hva du kan ekskludere for å være sunn er matlaging uten olje hvor du definitivt kan bruke mye mindre olje enn til vanlig. Hvis du ekskluderer bruken av olje jevnlig, så kan du være sikker på at du opprettholder en sunn diett.

Les også:  ANNONSE: Benytt VPN på dine enheter

God og fristende mat er best

For å forenkle prosessen med matlagingen, så har vi nå samlet opp noen gode tips for deg som elsker å lage mat, slik at du ikke må irritere deg over hva du skal ha til middag:

1.      Finn ut hva slags type middag du ønsker å lage.

Dette er en klassiker. Her kan du raskt tenke ut om du vil ha en enkel middag for to, en rask middag, middag for hele familien eller en sunn middag.

Les også:  ANNONSE: Hvordan får jeg cafeopplevelsen hjemme?

2.      Hvilken rett passer for dine preferanser.

Her må du grave litt dypere for å finne ut av nøyaktig hva det er du vil ha til middag. Ønsker du med eller uten kjøtt? Hvis du spiser kjøtt, vil du da ha storfekjøtt, kyllingfilet eller svinekjøtt til middagen? Deretter velger du en rett basert på din preferanse om kjøtt, eller uten kjøtt.

Tenk på hva du spiser

3.      Bruk mye grønnsaker.

Les også:  ANNONSE: En rask og enkel veiledning til mobilsikkerhet

Grønnsaker er ikke bare sunt, men det kommer også godt med som et enkelt tilbehør til retten du skal lage. Dersom du føler at retten ikke er stor nok, så kan du alltid benytte masse grønnsaker. Dette vil enkelt gi deg større porsjoner dersom du skal lage middag for hele familien.

4.      Unngå unødvendig bruk av salt.

Vi hører støtt og stadig at vi spiser for mye salt, at salt er usunt og at matvarer nå om dagen kommer uten ekstra salt. Allikevel er det enkelte som bruker mye salt. Dette bør unngås for å unngå høyt blodtrykk og hjerte og karsykdommer.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.