1 av 3 frykter trakassering på nett

telia

Telia heier på folk som går motstrøms og våger å være seg selv. Folk som ser muligheter der andre ser problemer, og som tør å stikke seg frem. Nettopp derfor lanserer mobilselskapet nå nysatsingen FREEDOM, som staker ut en ny retning for videre satsing med fokus på å gjøre godt i samfunnet gjennom teknologi – og gjennom det fremme ulike syn, verdier og mennesker.

– Med mobilteknologi skal Telia fjerne barrierer og åpne for nye muligheter – for å forenkle mer, kommunisere mer, utforske mer og leke mer. Med Telia FREEDOM ønsker vi å vise at vi tror på kraften i hver enkelt, og hva dette kan oppnå i samspill med teknologi. Telia heier på de som følger sin egen overbevisning og tør å si ifra, sier Håkon Lofthus, leder for Telia Consumer.

Som et symbol på nettopp dette har mobilselskapet nå staket ut en ny retning i sin kommunikasjon som retter oppmerksomhet mot viktige samfunnsmessige temaer som mangfold, ytringsfrihet, netthets, trakassering og viktigheten av å våge å gå egne veier.

Les også:  LESERINNLEGG: Bilistene skal piskes på plass

– FREEDOM handler om trygghet, frihet og muligheten til å stå for det man brenner for – så lenge det gjøres på et skikkelig vis, sier Lofthus, og fortsetter:

– Når vi snakker om trygghet på nett, så tenker mange på virus og hacking. Men 1 av 3 av våre kunder er bekymret for trakassering på nett, og over halvparten bekymret for uønsket deling og spredning av bilder. Vi ønsker å rette søkelyset mot nettroll, netthets og handlinger som begrenser oss mennesker til å være den vi er og uttrykke oss slik vi ønsker. Vi vil være tydelige på at vi ønsker å bidra til at folk ikke begrenser seg fordi de ikke føler seg trygge på nett, sier Lofthus.

Les også:  Full frifinnelse av Fosenaksjonistene

Vil mobilisere flest mulig
Resultatene fra en undersøkelse Telia gjennomførte blant egne kunder ved utgangen av 2018 samsvarer med politiets innbyggerundersøkelse for 2017, som i viser at frykten også øker år for år.

– For å rette søkelyset mot og øke kunnskapen rundt trygghet på nettet vil Telia fremover sørge for å gi sine kunder mer innsikt, hjelp og informasjon om temaer som eksempelvis netthets, sier Lofthus.

Dette gjøres blant annet gjennom et samarbeid med organisasjonen NoHate, som jobber for å mobilisere flest mulig i kampen for en trygg samfunnsdebatt ved å utvikle nye verktøy for å bekjempe netthat og netthets.

Mia Landsem (21) er også deltakende i enkelte av Telias nye reklamefilmer som et symbol basert på hennes kamp mot nettroll de seneste årene, som blant annet førte til at hun vant Plan International sin «Jenteprisen 2018».

– Mitt budskap er krystallklart: Vi er utrolig ubeskyttet på nettet, og kunnskap om hvor grensene går online er hos mange ganske liten, sier Landsem.

Les også:  Vil NFT-markedet komme seg i 2024?

Opptatte av mangfold
Kort fortalt handler den nye retningen om troen på enkeltmennesket og hva enkeltmennesket kan utgjøre av ting i samspill med andre. For i følge Telia er det kundene deres som vil forme fremtidens mobilselskap:

– Det er kundene våre vi lager løsninger for, og det som betyr mest i våre kunders liv er det som også betyr mest for oss. Vi heier vi på de som går motstrøms. Det er slik vi driver samfunnet vårt videre fremover. Man må våge å stå frem med sine egne syn, meninger og verdier. Mangfold skaper rom for åpenhet og debatt. Om vi kan bidra, inspirere og legge til rette for det og dermed utgjøre en forskjell, har vi kommet et skritt lenger, sier Lofthus.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.