1 av 3 fritidsbåtskader skjer på vinteren

småbåt

Båtsesongen er på hell, men forsikringsselskap advarer mot å la båten stå uten tilsyn gjennom vinteren. Tall fra Finans Norge viser at det ble meldt inn 11 000 skader på fritidsbåter til forsikringsselskapene i fjor. Rundt én tredjedel av alle fritidsbåtskader som meldes inn i løpet av et år, skjer i vinterhalvåret.

– Vinteren kan gi noen av de største skadene, sier Annika Persson, skadesjef i Codan Forsikring.

Mange av skadene om vinteren er minst like dramatiske som om sommeren.

– Vann og is kan føre til at båter både synker og motorer havarerer. Har du ikke jevnlig tilsyn med båten gjennom vintersesongen opptrer du ikke forsvarlig, sier Persson i Codan.

I løpet av ett år utbetaler forsikringsselskapene over 500 millioner kroner for skader på fritidsbåter, og mer enn 30 prosent av utbetalingene skjer i vinterhalvåret.

Les også:  Advarer studenter mot brannfeller

Nå råder hun de fleste til å få båten opp av vannet, før vinteren kommer med mye vind og snø.

 – Det tryggeste er å få båten opp på land, godt sikret og dekket til under en presenning. Men husk at presenninger kan revne eller åpne seg i vinden eller bli ødelagt på grunn av tung snø. Da kan vann og fuktighet trenge inn og forårsake store skader når det fryser, for eksempel i motoren, sier skadesjefen.

Det beste er å plassere båten på en låve eller tilsvarende, hvor regn og snø ikke kommer til. Men står ikke båten oppvarmet, må du likevel være obs på kulden.

Hvis du må ha båten liggende i vannet, er det best å ha den i en såkalt boblehavn, hvor vannet ikke fryser til is. I alle tilfeller må du være ekstra nøye med fortøyningen, og helst sjekke jevnlig at båten fortsatt ligger trygt.

Les også:  Søndag 25. oktober er sommertiden over for denne gang

Dreneringsåpningen i selvlensende båter vil også på et tidspunkt kunne tettes på grunn av løv, skitt, snø og is, og da kan båten fylles opp med vann og is og til slutt synke.

– Generelt vil jeg anbefale å få båten opp av vannet, sier hun.

Kulden kan generelt gjøre stor skade i en båt, hvis det ligger igjen vann i rørene til ferskvannsystemet. 

En måte å frostsikre båten på er å tappe ned ferskvannet, la kranene stå åpne, koble fra slangene inn på ferskvannspumpene og fylle frostvæske med riktig blandingsforhold i sluk og toalett.

– Vannrester som fryser kan gi sprekker i rør og tanker, så rørsystem og tanker må tømmes for vann. Man bør passe særlig på toaletter og vasker. Drevet er også utsatt for frostsprengning dersom det har kommet vann i giroljen, så vi anbefaler at oljen byttes før vinteren, sier Persson.

Les også:  39 % av norske single mener menn skal betale første date

Synker båten din står du foran et omfattende arbeid. Persson anbefaler at man ikke prøver å redde den selv, men heller få hjelp fra forsikringsselskapet og firmaer som er spesialister på berging. Det er blant annet viktig at motoren må behandles skikkelig når den er tatt opp, eller så kan den korrodere svært fort.

– Synker en båt og motor til 250 000 kroner, og alt er under vann, vil den i 9 av 10 tilfeller den bli kondemnert. Da må motoren og alt det elektriske skiftes, og det vil sjelden lønne seg, sier Persson.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.