Ferske tall fra analysebyrået Nielsen viser at KIWI står sterkere i markedet enn noen gang. I 2017 vokste KIWI fem ganger mer enn det totale dagligvaremarkedet, og økte markedsandelen med 0,9 prosentpoeng.
KIWIs markedsandel i 2017 endte på 20,8 prosent, opp 0,9 prosentpoeng fra 2016. KIWI har hatt 39 år med uavbrutt vekst i både markedsandel og omsetning.
– I KIWI sier vi at kunden er sjefen. Vi er veldig stolte av at kundene velger oss stadig oftere, og vi er strålende fornøyde med å vokse i et marked preget av så tøff konkurranse og lav vekst. Kundene våre er trygge på at vi aldri gir oss på pris, og det er tydelig at de setter pris på vårt sunne, grønne konsept, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.
Vekst i hele landet
– KIWI økte omsetningen med 5,5 prosent i 2017, mens totalmarkedet vokste med 1,1 prosent. Det er imponerende, sier KIWI-sjefen, som takker kundene for tilliten og hans 12.500 grønnkledde kolleger for innsatsen.
Lave priser er det aller viktigste når kundene skal velge butikk (NG Kjedetracker 2017), og KIWI-kundene har tillit til at de får de laveste prisene i KIWI. Bjørkøy tror det er mange årsaker til KIWIs vekst.
– KIWI vokser i hele landet, men har hatt spesielt stor vekst i vest-, nord- og midt-Norge, forteller KIWI-sjefen.