Widerøes mål er å ha første kommersielle elflygning innen 10 år

widerøe

I dag gjennomfører Avinor Norges første elektriske flytur på Gardermoen. Dette markerer starten på et teknologiskifte som Widerøe har ventet på. Widerøe ser ingen store teknologiske barrierer for en realisering, og håper å trafikksette sitt første kommersielle elfly i løpet av de neste 10 år.


– Vi leter etter et konsept som gir nullutslipp og lavere driftskostnader. Hvis vi finner det vi leter etter, kan vi videreutvikle dette verdifulle kollektivtrafikksystemet vi har bygget opp i Norge over flere tiår. Teknologien gir også mulighet til å utvikle et langt bedre tilbud i store deler av Distriks-Norge, sier Stein Nilsen, CEO i Widerøe AS.

Les også:  Widerøe må kutte rutetilbud grunnet betingelser i Statsbudsjettet

Widerøe vurderer at det mest sannsynlige elfly-alternativet er et 19-seters fly sertifisert i commuter-klassen, men er åpen for de fleste alternative konfigurasjoner mellom 19 og 50 seter for kortbanenettet. Widerøes ideelle størrelse vil være mellom 40 og 50 seter. Flyet skal ha en rekkevidde på mellom 250 og 300 km for å fungere effektivt med Widerøes driftsmodell.

I dag er det mange prosjekter som omhandler fly drevet av elektriske motorer rundt om i verden. Hittil er de fleste prosjekter forsknings- og utviklingsprosjekter som langt fra er klar til kommersiell bruk.

Les også:  Hytte i Ballangen kåret til en av Europas beste ferieboliger

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.