Volkswagen bygger Golf raskere enn noen gang

volkswagen

Over 35 millioner Volkswagen Golf i ulike versjoner har blitt bygget over hele verden siden den første generasjonen, 26 millioner av dem ved fabrikken i Wolfsburg. Produksjonen av den nye modellen startet i sommer. De første bilene kommer til norske forhandlere våren 2020.

For å forberede produksjonen, er rundt 700 arbeidsoperasjoner analysert, i over 400 møter. Tallrike prosessforbedringer er iverksatt for å sørge for at den åttende generasjonen av bestselgeren kan bli produsert mer effektivt enn noen gang.

I Wolfsburg arbeider 8400 mennesker bare med Golf. Golf VIII har over 2 700 individuelle deler og komponenter. Det finnes 962 elektriske ledninger med til sammen 1 340 meter kabel i den fulltilkoplede Golfen. Det er 31 flere ledninger og nesten 100 meter mer kabel enn i forgjengeren. Starter vi med stålplatene, reiser Golf 69 km på produksjonslinjen før en ferdig bil forlater fabrikken.

Les også:  Nye statsråder i Nærings- og fiskeridepartementet

– Golf VIII er mye mer kompleks enn forgjengeren. Likevel har vi kuttet den gjennomsnittlige produksjonstiden med omtrent en time. Siden Golf VIII er et andregenerasjons MQB-produkt, har vi oppnådd betydelige reduksjoner i produksjonsinvesteringene. Vår plattformstrategi leverer, produksjonsprosessen har blitt mye mer effektiv. Det er en stor bragd, og jeg vil si tusen takk til alle ansatte, sier Dr. Andreas Tostmann, styremedlem i Volkswagen med ansvar for produksjon.

Les også:  Nye statsråder i Nærings- og fiskeridepartementet

Takket være en større grad av standardisering av fabrikk og prosess for Golf VIII, er oppstartskostnadene mer enn halvert sammenlignet med forgjengeren. De samlede investeringene for nye Golf ligger i størrelsesorden rundt 500 millioner euro. Med den aktuelle plattformstrategien, kunne 80% av den eksisterende fabrikken og utstyr for karosseribygging brukes videre.

Som forgjengeren, er Golf VIII basert på den modulære plattformen for tverrstilt motor (MQB). Nytt utstyr er installert for sidepanelene til Golf VIII, med den slående tornadolinjen. Den nye fabrikken er ikke bare mer fleksibel, men også 40% mer effektiv enn det utstyret som ble brukt til Golf VII.

Les også:  Nye statsråder i Nærings- og fiskeridepartementet

Produksjonsbestillingen av Golf VIII, altså avlesingen av alle data i produksjonen, gjøres over et raskt WLAN-nettverk mens bilen er på produksjonslinjen. Resultatet er at tiden for denne prosessen er uendret, selv om datavolumet er høyere.

Fra neste år vil en generasjon av helautomatiske, førerløse transportsystemer sikre raskere tilførsel av materialer, en nøkkelfaktor i effektiv produksjon. Produktiviteten i karosseriverkstedet vil forbedres med 7% ved hjelp av 23 transportroboter.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.