VISA bruker AI for å forhindre svindel

kredittkort

Nye analyser gjennomført av Visa viser at Visa Advanced Authorization (VAA) har bidratt til å forhindre svindel for nærmere 25 milliarder dollar i året ved bruk av kunstig intelligens (AI). 


VAA er et omfattende risikostyringsverktøy som overvåker og evaluerer transaksjonsautorisasjoner i sanntid gjennom Visas globale betalingsnettverk, VisaNet, for raskt å bistå finansinstitusjoner å identifisere og svare på nye svindelmønstre og trender.

Visa behandlet mer enn 127 milliarder transaksjoner mellom forhandlere og finansinstitusjoner via VisaNet i fjor, og tatt i bruk kunstig intelligens for å analysere 100 prosent av transaksjonene – hver på omtrent en millisekund – slik at finansinstitusjoner kan godkjenne legitime kjøp, samtidig som de raskt identifiserer og forebygger svindelfulle transaksjoner.

Les også:  Kraftig vekst av kontaktløse betalinger

– En av de tøffeste utfordringene for betaling er å skille gode transaksjoner fra dårlige svindlere uten å legge til friksjon i prosessen, sier Eilin Schjetne som er produktdirektør for Visa i Norden. 

– Visa var det første betalingsnettverket som brukte nettbasert kunstig intelligens allerede i 1993, for å analysere risikoen for transaksjoner i sanntid. Effekten på bedrageri var umiddelbar. Ved å finne den rette balansen mellom menneskelig kompetanse og innovasjoner i teknologi fortsetter vi å utvikle våre evner ettersom nye AI-gjennombrudd utvider hva som er mulig, sier Schjetne.

Visa Advanced Authorization kan bidra til å redusere risiko og svindel for finansinstitusjoner, og bidra til å redusere friksjon på grunn av falske avslag for kortinnehavere. Mer enn 8.000 finansinstitusjoner i 129 land bruker Visa Advanced Authorization.

Les også:  Antall krav om tilbakebetaling av bostøtte redusert med 69 prosent

Forhandlere og finansinstitusjoner kan dra nytte av Visa Advanced Authorization gjennom:

  • Maskinlæringsmodeller som brukes til sanntidsundersøkelse av hver transaksjon for å avdekke mulig svindel – alt på omtrent en millisekund.
  • Risiko scoring, som Visa deler med kortholders bank, der det er avgjort å godkjenne eller avvise transaksjonen, eller flagge transaksjonene for oppfølging av kortholderen.
  • Muligheten til å identifisere gode transaksjoner, selv når de er laget av nye eller sjeldne kunder, som reduserer sannsynligheten for falske avslag.
  • Fulltidsautorisasjon ved hjelp av integrert, global prediktiv analyse for å identifisere og forebygge svindel.
Les også:  Norwegian Reward lanserer kredittkort i USA

Visa har holdt globale svindelforsøk på historisk lavt nivå mindre enn 0,1 prosent – gjennom en flersidig tilnærming til å investere i menneskelig intelligens og teknologi som AI. Dette gir forbrukere og forhandlere verktøy, ressurser og kontroll for å håndtere risiko og sette styringsprosesser ut i live.

– Vi i Visa har et utrettelig fokus for å eliminere svindel og beskytte betalingsøkosystemet. Da er kunstig intelligens en sentral integrert del av arbeidet, avslutter Eilin Schjetne.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.