Vintersesongen gir store båtskader

codan forsikring

Båtsesongen er over for de fleste, men forsikringsselskap advarer mot å la båten gå i glemmeboken. Tall fra Finans Norge viser at det ble meldt inn 3150 skader på fritidsbåter til forsikringsselskapene i forrige vinterhalvår. Dette utgjør over 30 prosent av alle fritidsbåtskader som meldes inn i løpet av et år.


– Vinteren gir noen av de største skadene, sier Annika Persson, skadesjef i Codan Forsikring.

Trenger jevnlig tilsyn
Mange av skadene om vinteren er minst like dramatiske som om sommeren.

– Vann og is kan føre til at båter både synker og motorer havarerer. Har du ikke jevnlig tilsyn med båten gjennom vintersesongen opptrer du ikke forsvarlig, sier Persson i Codan.

I løpet av ett år utbetaler forsikringsselskapene over 450 millioner kroner for skader på fritidsbåter, og mer enn 30 prosent av utbetalingene skjer i vinterhalvåret. 

Best med båt på land
Nå råder hun de fleste til å få båten opp av vannet, før vinteren kommer for fullt, med mye vind og snø.

Les også:  Fortsatt moms på dugnad

– Det tryggeste er å få båten opp på land, godt sikret og dekket til under en presenning. Men husk at presenninger kan revne eller åpne seg i vinden eller bli ødelagt på grunn av tung snø. Da kan vann og fuktighet trenge inn og forårsake store skader når det fryser, for eksempel i motoren, sier skadesjefen.

Det beste er å plassere båten på en låve eller tilsvarende, hvor regn og snø ikke kommer til. Men står ikke båten oppvarmet, må du likevel være obs på kulden.

Hvis du må ha båten liggende i vannet, er det best å ha den i en såkalt boblehavn, hvor vannet ikke fryser til is. I alle tilfeller må du være ekstra nøye med fortøyningen, og helst sjekke jevnlig at båten fortsatt ligger trygt. Dreneringsåpningen i selvlensende båter vil også på et tidspunkt kunne tettes på grunn av løv, skitt, snø og is, og da kan båten fylles opp med vann og is og til slutt synke.

Les også:  Irriterer seg over lusekjøring

– Generelt vil jeg anbefale å få båten opp av vannet, sier hun.

Tøm for vann
Kulden kan generelt gjøre stor skade i en båt, hvis det ligger igjen vann i rørene til ferskvannsystemet.

En måte å frostsikre båten på er å tappe ned ferskvannet, la kranene stå åpne, koble fra slangene inn på ferskvannspumpene og fylle frostvæske med riktig blandingsforhold i sluk og toalett.

– Vannrester som fryser kan gi sprekker i rør og tanker, så rørsystem og tanker må tømmes for vann. Man bør passe særlig på toaletter og vasker. 
Drevet er også utsatt for frostsprengning dersom det har kommet vann i giroljen, så vi anbefaler at oljen byttes før vinteren, sier Persson.

Les også:  Klassebudsjettet 2020

Synker båten din står du foran et omfattende arbeid. Persson anbefaler at man ikke prøver å redde den selv, men heller få hjelp fra forsikringsselskapet og firmaer som er spesialister på berging. Det er blant annet viktig at motoren må behandles skikkelig når den er tatt opp, eller så kan den korrodere svært fort.

– Synker en båt til 250 000 og motor og alt er under vann, vil den i 9 av 10 tilfeller den bli kondemnert. Da må motoren og alt det elektriske skiftes, og det vil sjelden lønne seg, sier Persson.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.