Var Viking Sky godt nok rustet for kalde norske farvann?

hansen protection

Røffere hav som følge av klimaendringer og økt interesse for cruise-turisme i kaldere klima utgjør en stor risiko for passasjerer. Nå mener sjøfartseksperter at regelverket må endres.


Viking Sky var ifølge Sjøfartsdirektoratet utfordret av 8-15 meter høye bølger og vind så kraftig at motorene ikke fikk nok smøringsolje. Senere i høst skapte ekstremværet «Knud» bølger oppimot 10 meter og flere kansellerte avganger for Danskebåtene mellom Oslo og København. 

Polarkoden setter krav til sikkerhetsutstyr til alle typer fartøy som ferdes i polare strøk. Blant annet er det påbudt med redningsdrakter for både mannskap og passasjerer. Ferger eller cruiseskip som ferdes i norske farvann har kun et krav til termiske vester for passasjerene. 

Les også:  Regnvann må lagres lokalt for å unngå oversvømmelser

Det vil si at passasjerer er avhengige av å bli plukket opp relativt raskt for å overleve dersom vannet er kaldt. 

– Temperaturen i norsk farvann ligger nærmere fire enn femten grader det meste av året. Er vannet under ti grader, fryser man i hjel i løpet av få minutter, sier Arvid Påsche i ErgoPro, et av verdens fremste selskap for sertifisering og godkjenning av maritimt redningsutstyr.

En standard redningsdrakt kan holde passasjerer varme og tørre i opptil en time i vann som holder rundt fire grader.

Les også:  VIDEO: Klimabrølet er norgeshistoriens største klimamarkering

– For å overleve i kaldt vann er det avgjørende å holde seg tørr. En termisk vest gir noe beskyttelse mot kulde, men man blir like våt, opplyser Torbjørn Svensen i Hansen Protection, en av verdens ledende produsenter av sikkerhetsutstyr til sjøs.

Han mener passasjerenes sikkerhet må bli prioritert høyere i fremtiden. 

– Et hvert skip som frakter passasjerer bør være utstyrt med redningsdrakter og enkle redningsvester til alle om bord, sier Svensen.

Flere rederier ønsker å tilby cruisereiser i Arktis, blant annet mellom Longyearbyen og Nordpolen. Det betyr bitende kulde og avstander langt unna redningstjenesters normale rekkevidde.

Les også:  Delegasjon fra Stortinget på offisielt besøk til Sveriges Riksdag

Polarkoden krever videre at passasjerer og mannskap må klare seg i fem døgn før hjelpen kommer og returnere til sivilisasjonen av egne systemer og redningsmidler. Men selv om passasjerfartøyet har et evakueringssystem med livbåter, er det ikke gitt at alt går etter planen hvis det skjer en ulykke.

Viking Sky er den siste i rekken av ulykker som kunne endt katastrofalt for passasjerene. Skipet var på sin første tur langs norskekysten.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.