Uber er ikke delingsøkonomi

taxi

Mye har vært sagt om appen Uber og drosjer og debatten har rast på nettet. Men nå har en dom i EU-domstolen landet på at Uber ikke er delingsøkonomi.


Dagens avgjørelse i EU-domstolen stadfester at Uber ikke er delingsøkonomi eller bare en teknologiplattform, men taxivirksomhet, og skal behandles deretter i nasjonale lovverk.

– Avgjørelsen er logisk og kom ikke uventet, ettersom generaladvokaten allerede i mai innstilte på denne konklusjonen, sier direktør Roar Refseth i Norges Taxiforbund.

Les også:  Nå kan du betale med mobilen på XXL-butikker

Avgjørelsen er også i tråd med dommer i Norge, Norden forøvrig og i mange enkeltland innenfor EU. Uber har drevet organisert pirattaxivirksomhet, og har akseptert straffer for dette.

Det viktigste med dommen er at den for godt parkerer Ubers egne, og deres støttespilleres påstander om at de var noe annet enn drosjevirksomhet, og skulle være i en slags gråsone i lovverket. Videre at de skulle representere noe nytt og innovativt, som «ikke kunne forbys».

Les også:  PODCAST: Rekordhøye strømpriser i vente - Vedfyring et latterlig dårlig forslag!

Avgjørelsen viser også at Uber ikke hadde noe i Delingsøkonomiutvalget å gjøre.

– Mange innen politikk, medier og næringsliv bør gå i sitt lønnkammer i dag, etter at de ukritisk har formidlet Ubers falske narrativ gjennom tre års ulovlig virksomhet i Norge. Det var fullt mulig å avsløre dette fra starten.

Nylig kom nyheten om at Uber fortsetter å drive med milliardunderskudd hvert kvartal, og ikke er en bærekraftig forretningsmodell. Dette vil forsterke seg ytterligere nå det nå er fastslått for hele Europa at selskapet må følge nasjonale lover for persontransport, sier Refseth.

Les også:  Norges Bilbransjeforbund: - Regjeringen valgte fornuften

Les også

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Redaktør, journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.