Tross Black Friday vokser e-julehandelen i desember

dibs nets

Det var høy handelsaktivitet på både nett og i butikker da de amerikanske shoppingfenomenene Black Friday, Black Week og Cyber Monday gjorde sitt inntog i Norge i November. Hele 39% flere transaksjoner kunne måles på netthandel i løpet av Black Week 2017 sammenlignet med 2016.


På Cyber Monday, som er netthandelens motstykke til Black Friday, så vi en oppsiktsvekkende fremgang på 92%, hvilket fikk mange til å undre seg om det ville bety nedgang i e-julehandelen. Tvilen har vist seg å være ubegrunnet; også e-julehandelen stiger sammenlignet med 2016.

Les også:  Virke: Nordmenn vil handle for 58,5 milliarder kroner i julen

– Dugfriske uttrekk i antall transaksjoner gjennomført på nett i de første 10 dagene i desember, viser en stigning på 4%. Dette vitner om at Black Week og Black Friday har ikke hatt negativ innvirkning på nettbrukernes desember, sier Johanna Tell, Sales & Partner Manager for DIBS Payment Services, en del av Nets, som til sammen administrerer over 25.000 webshops i hele Norden.

Hos DIBS ser man med både optimisme og skjerpet oppmerksomhet på e-julehandelen økende transaksjonstall. En stigende e-julehandel kan også gi stigende logistikk utfordringer. Her har DIBS en klar oppfordring til e-julehandlere.

Les også:  Nå kan du søke i skattelistene

– Der er ingen som synes det er gøy å sitte uten gaver under juletreet, så husk å sjekke leveransetid hos de ulike nettbutikker du handler hos. Hvert år ser vi et stort antall forbrukere, som sitter maktesløse uten gaver selv om de er kjøpt og betalt for«, sier Johanna Tell.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.