Trendanalyse: Endrede kjøpsvaner tvinger butikkene til nye strategier

kjøpesenter butikker

Konkurransen fra netthandelen øker presset på butikkene samtidig som forbrukerne har stadig høyere forventninger. For å tiltrekke kunder må butikkene utfordre seg selv og tørre å tenke i nye baner. Det viser en trendanalyse fra Visma Retail basert på inntrykk fra verdens største retailmesse i New York.


– Forbrukerne endrer kjøpsvaner veldig raskt akkurat nå. Når det blir enklere og raskere å kjøpe varer på nettet, må fysisk handel fylle en større funksjon enn bare ren kjøpelyst. Det handler om å skape unike opplevelser, sier Stein-Egil Gammelsrød, handelsanalytiker og produkt-og markedsdirektør i Visma Retail.

Les også:  Miljømerking alene virker ikke

Rask utvikling
Visma Retail har i samarbeid med Virke laget en rapport med de fem viktigste trendene innen retail basert på inntrykkene fra NRF Retail’s Big Show, som nylig fant sted i New York. Her kom det tydelig frem at detaljhandelsaktørene er i rask utvikling for å imøtekomme de nye kravene til forbrukerne.

– Vi ser at butikkene er nødt til å bli mer kreative for å lokke til seg kunder. Det kan handle om alt fra å bruke augmented reality eller morsomme events i butikkene, til å tilby ekstremt kvalitativ og personlig service, fortsetter markedsdirektøren.

Les også:  Priskutt gav fiskesjokk hos Coop Extra

Uventede tjenester
En tydelig trend fra New York er å tilby uventede tjenester i butikkene. I USA lokker motekjeden American Eagles Outfitters til seg studenter ved å ha vaskemaskiner tilgjengelige i butikkene, mens sengekjeden Casper har laget et eget “Snooze room” der kundene kan bestille tid for å ta seg en liten dupp.

Personlig service er et av de viktigste fortrinnene til den fysiske handelen, og mange aktører prøver ut nye metoder for å forbedre kundemøtet. Flere butikker velger å tilby personlige selgere eller et hjemmebesøk av en personlig stylist.

Fleksibel
Ny teknologi bidrar også til å ta kundemøtet til nye høyder. Noen aktører bruker teknologi der ansatte for eksempel får en automatisk varsling på mobilen når en kunde ønsker hjelp ute i butikken. Kunden kan dessuten velge å sende et bilde av seg selv, slik at den ansatte raskt kan finne riktig kunde og tilby hjelp.

Les også:  Salgsrekord for SEAT i august

– I takt med at forventningene øker blir det avgjørende for detaljhandelen å tørre og komme forbrukerne i møte. Det blir veldig spennende å følge strategiene i norsk handel framover. Det handler om å være fleksibel og virkelig lytte til kundene sine, avslutter Gammelsrød.


Les også

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.