TINE vil ha åpenhet om mindre sukker, salt og fett

sukker

Takket være iherdig innsats i dagligvarebransjen, er forbruket av sukker, salt og fett kraftig redusert i mange produkter. Men et strengt regelverk gjør at forbrukerne ikke blir informert. Nå maner TINE til et bransjeopprop.


Dagligvarehandelen har et tosiders oppslag om saken hvor konserndirektør Kathrine Mo er intervjuet. Hun vil ha et bransjeopprop for å kunne fortelle forbrukerne om hvilke produkter som er blitt sunnere enn før.

Hjelpe forbrukerne til å ta sunne valg
– Forbrukerne bør få vite om hvilke produkter som er sunne i butikkhyllene. Jeg oppfordrer derfor bransjen til å bli med på et opprop til myndighetene. Ja, det er EU-regler, men jeg mener det må finnes rom for å fortelle forbrukerne om hva vi gjør, slik at de kan foreta sunne valg, sier Mo. Og TINEs frustrasjon deles av flere i bransjen.

Les også:  LESERINNLEGG: Norge trenger ikke dårlige handelsavtaler!

Saken følges opp politisk
Under høstmøtet til Dagligvareleverandørenes forening (DLF) nylig ble det tent et håp om at myndighetene vil være lydhøre. Høyres Kårstein Eidem Løvaas er medlem i næringskomiteen på Stortinget, og blir overrasket når han hører om problemstillingen Kathrine Mo i TINE reiser:

– Dette var nytt for meg. Jeg vil ta med meg innspillet fra TINE tilbake til næringskomiteen, sier han

Les også:  Virke: Større nedgang i matprisene enn ventet

Hele bransjen samarbeider med myndighetene
TINE har alene redusert 1,1 millioner kilo sukker i produktene sine siden 2006, og arbeidet fortsetter. I andre tertial i år er bruken av sukker i selskapets resepter redusert med 162 tonn sammenlignet med samme periode i fjor. Og de er ikke alene. Store deler av matvarebransjen har sluttet seg til en samarbeidsavtale med myndighetene for bedre kosthold, der arbeidet med å redusere sukker, salt og fett står sentralt.

Les også:  Dilemma mellom objektivitet og empati i Utøya-avhør

– Ifølge EU-reglene må vi redusere sukkermengden med minst en tredjedel av kategorigjennomsnittet for å fortelle om det på produktene våre. Det er ikke gjennomførbart. Hadde vi gjort det, ville kundene reagert på smaken, fastslår Kathrine Mo.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.