Tine, IKEA og Storebrand signerer Parisavtalen

parisavtalen

Med tre av Norges største selskaper i spissen, Tine, IKEA og Storebrand, samt WWF Norge og Zero ønsker Norge 203040-koalisjonen å ta et krafttak for å få flere forbrukere til å ta mer bevisste klimavalg. Derfor lanseres initiativet Min Parisavtale. Selskapene selv signerer Parisavtalen.


Min Parisavtale er et samarbeid mellom TINE, Storebrand og IKEA. Fra venstre: konsernsjef i TINE, Hanne Refsholt, konsernsjef i Storebrand Odd Arild Grefstad og sjef for bærekraft i IKEA Norge Anders Lennartsson.

Gjennom nettverket Norge203040 forener næringslivet og miljøbevegelsen krefter, og inviterer nå nordmenn til å signere personlige Parisavtaler. Målet er å øke folks klimaengasjement og dermed utfordre selskaper til å levere grønnere varer og tjenester.

Forbrukerne har mye makt, ikke bare gjennom stemmeseddelen, men også gjennom varer og tjenester de kjøper eller leier.

– Jo flere som tar gode klimavalg, jo mer utfordres næringslivet til å tilby grønnere varer og tjenester. Og vi vil utfordres!, sier Clare Rodgers, administrerende direktør i IKEA Norge.

For å signere Min Parisavtale går du inn på minparisavtale.no og velger en av åtte klimaløfter, som «Når jeg sparer, skal jeg spare miljøet», eller ”Jeg skal bruke mindre plast”. Etter signering vil du motta tips som gjør det enklere å holde avtalen. Din personlige Parisavtale kan deles i sosiale medier for å få dine venner til å engasjere seg til å ta mer bevisste klimavalg.

– Folk flest ønsker å gjøre en innsats for klimaet, men mange er usikre på hva de kan gjøre. Med Min Parisavtale forplikter du deg til å endre atferd på ett område. Det gjør det enklere å holde det ene løftet. Oppleves løftet som overkommelig, senkes også listen for å endre klimaatferd på andre områder, sier Odd Arild Grefstad, Konsernsjef i Storebrand.

Les også

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no publiserer nyheter der to eller flere journalister har bidratt til å lage nyhetssaken.