TINE fotballskole sparkes i gang over hele landet

tine fotballskole

TINE og Norges Fotballforbund (NFF) har holdt TINE Fotballskole gående i over 20 år. Også i år vil nok fotballskolen bli sommerens høydepunkt for mange av de om lag 70 000 barna i alderen 6-12 år som deltar.


– Allerede før TINE Fotballskole 2018 sparkes i gang, viser tallene at nesten 1,2 millioner barn og unge har deltatt så langt, forteller André Paulsen i NFF.

To av fokusområdene for fotballskolen er kosthold og enda større jentedeltakelse.

– Både NFF og TINE ønsker i 2018 å løfte frem kosthold og ernæring som viktige elementer for årets deltakere. Samtidig er vi begge opptatte av å øke andelen på både jentedeltakere og jentetrenere. Flere av klubbene arbeider godt med dette allerede, for å nå målene om minst 40 % jenteandel, noe vi gleder oss over, sier Paulsen.

Les også:  Snart klar for Opptur 2018

Jenteandelen øker
Helt siden starten har TINE Fotballskole at stort fokus på jenteandelen. Dette har økt i takt med andelen kvinnelige trenere. Mange arrangører melder om minst 40 prosent jenteandel blant deltakere og trenere.

– En god TINE Fotballskole bør ha minimum 40 prosent jenter som trenere. Vi ønsker flere jenter som trenere fordi jentene i klubbene selv ønsker oppgaver og ansvar, og fordi vi ønsker flere jenter/kvinner i trenerrollen. De er veldig gode rollemodeller for de unge spillerne. Dette fører til bedre rekruttering av jentespillere, sier Paulsen.

Les også:  Fotballen samler publikum: Helgens store kamper på NRK

Sunn og smart mat på fotballbanen
Under TINE Fotballskole blir det aktive dager og lagspill sammen med barn som har lik interesse, da er det viktig med riktig påfyll.

– TINE ønsker å bidra til at utvalget i kiosken blir større og mer variert, og ikke minst bidra til at både voksne og barn gjør gode valg når sulten melder seg – Gjennom både organisert aktivitet og å tilby et godt og bredt utvalg av idrettsmat og – drikke, sier sponsorsjef i TINE, Ann-Kristin Syversen.

Les også:  Glimt spilte 2-2 hjemme mot Brann

TINE har blant annet konseptet Smart Idrettsmat. Der får klubbene tilgang på gode tilbud rundt et bredt utvalg av varer til kiosk og arrangementer.

– Vi er vårt samfunnsansvar bevisst, og TINE Fotballskoler, i samarbeid med de lokale klubbene, er på mange måter et flaggskip i å få barn og unge i aktivitet. Og samtidig sikre at både utøvere og tilskuere har et godt og bredt tilbud å velge fra når de har behov for litt påfyll, sier Syversen.

Les også

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.