Tidsfri sone er blitt snakkis i hele verden!

innovasjon norge

Millioner av mennesker verden over har latt seg sjarmere av historien om Sommarøy i Troms, som kaster klokka og jobber for å bli verdens første tidsfrie sone. Det hele startet med en god ide – som fikk en ellevill reise ut i verden.


Etter en uke i offentligheten har historien om Sommarøys ønske om å kaste klokka blitt omtalt i 1650 digitale artikler globalt, av 1479 ulike medier. Blant disse er CNN, The Guardian, The New York Times, The Independent, Time, El País, La Repubblica, Vanity Fair og Der Spiegel. Det potensielle antallet mennesker som saken kan ha nådd ut til, er svimlende 1,22 milliarder.

Initiativet er det Visit Norway og NordNorsk Reiseliv som står bak.

Det felles ønsket var å fortelle verden om sommeropplevelser i Nord-Norge – og særlig om midnattssolen, fenomenet som er minst like magisk som det mer kjente nordlyset. Fortelle noe av det som skjer med folk, når sola aldri går ned. Mulighetene som åpner seg, når det er dagslys hele døgnet. Når tiden blir mindre viktig.

Les også:  Tre av fire norske youtubere setter aldersgrenser på videoene sine

– Vi samarbeider ofte med destinasjonsselskap rundt om i landet når vi skal fortelle historier om Norge. Denne gangen fikk vi et resultat som vi ikke engang hadde turt å drømme om sammen med NordNorsk Reiseliv, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge. – Vi visste at under midnattssola så gjør man som man vil! Så da vi tok kontakt med Sommarøy og spurte om de kunne tenke seg å bli verdens første tidsfrie sone, fikk vi et rungende ja! Vi hadde aldri fått det til uten at de 321 innbyggerne på øya tok idéen vår til seg og gjorde den til sin egen.

Særlig har sommarøyværingen Kjell Ove Hveding sørget for at historien har fått den fantastiske oppmerksomheten den har fått. Hveding har lenge vært opptatt av temaet om tidsfri sone og har vært en stor ressurs i arbeidet både med å utvikle ideen og i å ta den videre ut i verden. Blant annet ved å arrangere folkemøter og skape forankring om historien lokalt. Med andre ord var det allerede et etablert engasjement blant Hveding og andre på Sommarøy om å jobbe for en tidsfri sone. Nå kjenner «hele verden» til det.

Les også:  F-16 fly i stjerneformasjon over Nord-Norge

Responsen har vært over all forventning.

– At vi kan nå ut til godt over en milliard personer med denne historien, det er helt vilt. Gode kreative prosesser – og ikke minst et lokalmiljø, som på en måte som bare nordlendinger kan, går ‘all in’ – skaper oppmerksomhet vi håper gir gode inntekter for norsk reiselivsnæring framover. Både på Sommarøy og i hele Nord-Norge, sier reiselivsdirektøren.

Med historien om Sommarøy som eksempel, ønsker Visit Norway og NordNorsk Reiseliv å trekke folk til hele landsdelen i sommermånedene. Det lille øya som vil, er en interessant historie, men først og fremst handler dette om fenomen som finnes og kan oppleves i hele Nord-Norge. 

Les også:  Thomas Numme klar med "Casa Numme" på TV 2

Det er ikke så lett å forklare for turister hva fenomenet midnattssol egentlig er. Derfor var det viktig for Visit Norway å fortelle en historie som alle kan relatere seg til. Mangel på tid er en universell følelse og derfor traff det en nerve å se noen som har lagt tiden på hylla.

– Nå gjelder det for NordNorsk Reiseliv og de lokale samfunnene å fortelle om, og levere opplevelser «under the midnight sun» til besøkende, hele sommeren, avslutter Bratland Holm.

Foreløpig verdi av medieomtalen, rundt historien om ’Time free zone’ på Sommarøy, er av analyseselskapet Meltwater estimert til å være 11,3 millioner amerikanske dollar.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.