Tidenes shoppinguke for norske nettbutikker

klarna

Vi har lagt bak oss tidens shoppinguke for norske nettbutikker. Selv om Black Friday fremdeles er den største handledagen, var salgsveksten mer enn dobbelt så stor de andre dagene i Black Week. Det viser ferske tall fra Klarna.


Mens Black Friday-salget økte med 21 prosent sammenliknet med i fjor, økte salget de andre dagene i Black Week med hele 48 prosent. Det viser Klarnas analyse av salget i flere tusen norske nettbutikker som benytter seg av deres betalingsløsninger.

– Våre tall viser at dette har vært tidenes shoppinguke for norske nettbutikker. De viser også med all mulig tydelighet at Black Friday nå er blitt til Black Week. Nettbutikkene har satset hardt på å gi gode tilbud hele uken, fra mandagen før Black Friday til og med Cyber Monday, sier kommersiell leder i Klarna, Jens Rygg.

Les også:  Nytt verktøy for begrenset smittespredning mellom oppdrettsanlegg

Ifølge Norgessjef i Prisjakt.no som er Norges største pris- og produktsammenlikningstjeneste, ser de den samme tendensen.

– Vi har helt klart opplevd en større pågang på Prisjakt gjennom uken i år da butikkene i større grad har spredd sine tilbud over flere dager enn tidligere. Vi så en høyere søkevekst enn Klarna på Black Friday, men dette kan forklares med at mange fortsatt søker mye, selv om de ikke nødvendigvis kjøper på denne dagen, sier Norgessjef i Prisjakt, Are Vittersø.

Les også:  Virke: Grensehandelen holder seg stabilt høy

– Mindre stress for kundene med flere tilbudsdager
– Det er positivt for forbrukeren at de gode tilbudene spres utover flere dager. Da kan kundene i ro og mak finne de gode prisene i stedet for å stresse rundt og kjøpe ting de ikke trenger. Vi ser også at en av våre betalingsløsninger, hvor du bestiller varen hjem, prøver den og bare betaler dersom du velger å beholde produktet, har vært hyppig brukt denne uken, sier Klarnas kommersielle leder, Jens Rygg.

Sterk Cyber Monday
Cyber Monday, som i utgangspunktet var nettbutikkens Black Friday, vokser nesten dobbelt så fort som den originale handledagen. I går solgte norske nettbutikker med Klarnas betalingsløsninger for hele 40 prosent mer enn de gjorde den samme dagen i fjor.

Les også:  - Effektive miljøtiltak gjør hverdagen bedre for alle

– Vi opplevde også en økning i antall klikk og søk på Cyber Monday på 32 prosent sammenliknet med i fjor, sier sjef for Prisjakt i Norge, Are Vittersø.

Kraftigst vekst blant menn og de over 66 år
De som handler mest i løpet av Black Week er ifølge Klarnas tall fremdeles kvinner (52 %) og da spesielt aldersgruppen 26-35 år.

Samtidig er veksten blant menn som handler i løpet av uken langt større (61 % mot 24 % hos kvinnene). Aldersgruppen med den største økningen i Black Week-shopping i år er 66 år og eldre.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.