Tidenes norske netthandelsdag: Black Friday-salget økte med 19 prosent

juletre

Rabattnivået var omtrent som i fjor, og hvert sjette produkt gikk opp i pris. Likevel ble det satt ny netthandelsrekord på Black Friday. Ifølge Klarna økte omsetningen deres med hele 19 prosent sammenlignet med samme dag i fjor.

Mest netthandlet de på årets store handledag i Sogn og Fjordane. Minst aktive var de i Østfold og Aust-Agder.

Flere produkter var også på salg enn i fjor, og Apples Airpods 2 vant kampen om de mest prissøkte produktene hos Prisjakt.no i går.

Les også:  Ny pristest: REMA 1000 er billigst igjen

– Det startet med et voldsomt trykk den første timen natt til Black Friday, dempet seg noe utover dagen, men tok seg kraftig opp igjen i går kveld – før det toppet seg like før midnatt. Dette er den største netthandelsdagen for Klarnas betalingssystemer noensinne. 19 prosent opp fra et allerede svært høyt nivå viser at Black Friday foreløpig ikke ser ut til å bremse opp, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad. 

Les også:  Boligmeldingen: – Regjeringen har ikke svar på boligkrisa i byene

I 2018 handlet nordmenn ifølge Virke for over 3,7 milliarder kroner på Black Friday, både i fysiske butikker og i norske nettbutikker.

Omsetningsstatistikken til Klarna kommer fra de mer enn 5000 norske nettbutikkene som benytter deres betalingsløsninger.

Produktkategoriene som økte mest sammenliknet med fjoråret var elektronikk (43 %) og mote (25 %).

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.