Telia moderniserer mobilnettet for fremtiden

instagram telia

Telia Norge ruster mobilnettet for fremtiden og sikrer mer plass til 4G og fremtidens 5G. Selskapet planlegger gradvis utfasing av 3G-nettet fra årsskiftet 2018/2019 slik at frekvensene som i dag brukes til 3G kan brukes til å sikre enda bedre kundeopplevelser i årene som kommer.


Telia Norge har tradisjon for å være først ute med ny teknologi, og var først i Norge på 4G, 4G+, 4,5G og Narrowband IoT.

– Nå skal vi styrke oss ytterligere til glede for alle våre kunder, og forberede oss for 5G og fremtidens økte databehov. Utfasing av 3G-nettet er en naturlig utvikling som vil gi enda bedre kundeopplevelser, enten kundene bruker mobilen eller nettbrettet til å prate, surfe eller streame, sier Kjersti Jamne, direktør for privatmarkedet i Telia Norge.

Les også:  Ny måling: Norge i det digitale førersetet

– Vi skal selvsagt informere våre kunder mer konkret når det nærmer seg, men vi ønsker å dele dette i god tid slik at de relativt få kunder som berøres gis muligheten til å omstille seg. Vi oppfordrer alle kunder som i dag har gamle 3G-telefoner, å bytte til telefoner som også kan bruke 4G. Da vil de få en mye bedre opplevelse både når de snakker i telefonen og når de bruker data.

Ikke bærekraftig for fremtiden
Planen er å starte 3G-utfasingen fra årsskiftet, og i løpet av 2020 vil jobben i hovedsak være ferdig. Telia vil sørge for løsninger som legger til rette for ny teknologi, og teknisk direktør Dag Wigum i Telia Norge mener det ikke er en bærekraftig posisjon å fortsette å tilby alle generasjoner mobilteknologi:

Les også:  Schenker og Easy2You skal samarbeide om enklere netthandel

– For å få plass til fremtidens teknologi er vi rett og slett nødt til å fase ut den gamle. Vi må prioritere de frekvensene vi har til den nyeste teknologien, nemlig dagens 4G og fremtidens 5G, samt utbyggingen av et landsdekkende IoT-nett. 4G kan levere enormt mye mer data og hastighet i mobilnettet over det samme frekvensbåndet sammenlignet med de gamle teknologiene. På denne måten sikrer vi våre kunder den beste opplevelsen i nettet, sier Wigum.

Kunder ringer allerede over 4G
Nye tjenester innen mobilkommunikasjon utvikler seg over tid, og bruken øker kraftig. Utviklingen går mot en ren 4G-verden, og mange ringer allerede i dag over 4G-nettet med telefoner som støtter samtaler over 4G-nettet, såkalt 4G Tale.

Les også:  Canal Digital gir kundene førpremiere på ny sesong av storserien Mars

– Det mest naturlige er å begynne med å slukke 3G-nettet fordi overgangen til 4G-telefoner går så raskt hos kundene. Om ikke lenge vil svært få bruke 3G-nettet fordi de ringer over 4G, og 4G-dekningen vil være like god som 2G-dekningen, sier Dag Wigum. – Nedstengningen av 2G ligger lengre frem i tid, men vi vil teknisk sett være klare til å begynne på den jobben når 3G er faset ut. Det er likevel viktig å understreke at endelig 2G-utfasing selvfølgelig vil avhenge av konkurranse- og markedsforhold samt utbredelsen av telefoner som støtter 4G Tale, avslutter Wigum.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.