Telenor og UNICEF skal beskytte barn i Bangladesh på nett

unicef

Telenor, Grameenphone og UNICEF går sammen for å hindre utnyttelse og misbruk av barn og unge på internett i Bangladesh.


Barn er svært sårbare for vold, utnyttelse og misbruk gjennom uanstendig innhold og oppførsel på nett. Dette søker UNICEF, Telenor og mobilselskapets datterselskap i Bangladesh, Grameenphone, å gjøre noe med.

Gjennom et nylansert prosjekt vil 1,2 millioner barn og unge få opplæring i hvordan de kan være trygge når de bruker internett. Mange foreldre i Bangladesh hindrer barn tilgang til internett for å beskytte dem, men mange barn mister da muligheten til å benytte seg av de mange fordelene internett har å by på. Derfor vil også 400.000 foreldre, lærere og omsorgspersoner få opplæring i hvordan de best kan beskytte barna.

Les også:  - Skremmende at folk kjører uten klar sikt

UNICEF Norge og Telenor har siden 2014 samarbeidet på tvers av mange landegrenser og Telenors markeder, og sammen med flere av UNICEFs forskjellige landkontorer.

– UNICEF jobber for å sikre at hvert eneste barn i Bangladesh er beskyttet fra alle former for vold, utnyttelse og misbruk. Dette prosjektet sørger for at beskyttelse av barn på nett løftes fram i lyset. Vi håper også at dette vil danne fundamentet for at denne problemstillingen vil bli en viktig del av barns utdanning i Bangladesh, sier generalsekretær i UNICEF Norge,  Camilla Viken.

Prosjektet er beregnet å nå ut til 20 millioner mennesker gjennom en informasjonskampanje. I tillegg vil denne oppfordre beslutningstakere til å gå sammen om en plan for å fremme denne problemstillingen.

Les også:  Ny rapport: Vi scroller 180 meter på telefonen hver dag

Ole Bjørn Sjulstad, Chief Corporate Affairs Officer i Grameenphone, viser til at trygghet på nett har blitt et globalt tema, og da spesielt hvordan det påvirker samfunn og fremtidige generasjoner.

– Det er viktig at barn får dra nytte av internett i form av læring og at de forstår viktigheten av å «bruke hue» og å bruke hjertet på nett, sier Sjulstad.

Han referer til en nettvettkampanje UNICEF Bangladesh, Grameenphone og Telenor lanserte i 2018 kalt «Be Smart, Use Heart». Det nye prosjektet er en utvidelse av denne kampanjen, og vil satse på å styrke og spre budskapet om beskyttelse av barn på nett.

Les også:  – Seniorer må kunne data

– Som en del av vår globale forpliktelse til FNs bærekraftmål nummer 10, om å redusere ulikhet, vil vi innen 2020 lære opp fire millioner barn, på tvers av våre åtte markeder i Norden og Asia, om hvordan de holder seg trygge på nett. Vi er stolte av å ha hatt UNICEF som vår globale partner siden 2014 og alle samarbeidsprosjekter vi har hatt for å sikre barns rettigheter og utvikling for en digital framtid, sier leder for bærekraft for Telenor i Asia, Manisha Dogra.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.