Under en markering på Share i Oslo mandag, ble fagutvalget for influencermarkedsføring lansert. Utvalget skal administrere og håndheve nye etiske retningslinjer. I tillegg skal utvalget gi råd til nettverk, annonsører og påvirkere... Les mer »
For første gang siden 2011 har norske aviser en stabil inntektsutvikling. Avisenes driftsinntekter i 2018 var totalt på omtrent samme nivå som året før, viser en ny rapport fra Medietilsynet. – Det... Les mer »
Medietilsynet skal fordele cirka fire millioner kroner til medierelaterte forskningsprosjekter og masteroppgaver neste år. Søknadsfrist er 1. oktober i år. Forskere, journalister, mastergradsstudenter eller andre som har gode ideer til forskningsprosjekter kan... Les mer »
Det er ikke lov å offentliggjøre valgresultat og valgdagsmålinger før tidligst kl. 21.00 på valgdagen mandag. Forbudet er innført for å hindre at velgerne blir påvirket mens stemmingen pågår. Medietilsynet vil følge... Les mer »
I forbindelse med det forestående valget minner Medietilsynet om at det ikke er tillatt med reklame for livssyn og politiske budskap på tv. Forbudet gjelder ikke for radio eller andre medieplattformer, slik... Les mer »
Én av tre 16-17-åringer gir andre tilgang til sine passord på sosiale medier, viser en undersøkelse fra Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) og Medietilsynet. Dette er dobbelt så mange som i gruppen... Les mer »
Nordmenn deltar i liten grad i debatter om politikk og samfunnsspørsmål i media, viser Medietilsynets undersøkelse om kritisk medieforståelse. – Hovedgrunnen til den manglende deltakelsen er rett og slett at folk ikke... Les mer »
Norske kringkastere sender ikke mer reklame enn de har lov til, det viser en kontroll Medietilsynet nylig har gjort. – Reglene på dette området skal begrense mengden reklame publikum eksponeres for. Det... Les mer »