Strawberry Publishing og HarperCollins Nordic inngår samarbeid i Norge

Strawberry

HarperCollins har valgt Strawberry Publishing som sin samarbeidspartner i Norge. Samarbeidet betyr at HarperCollins Nordic betyr at Strawberry Publishing både vil selge, markedsføre og distribuere deres HarperCollins og Harlequin-portefølje.


Samarbeidet begynner offisielt 1.oktober 2019, og de første HarperCollins-bøkene blir utgitt i januar 2020.

– Vi ser fram til å jobbe tett med Strawberry Publishing. Det norske bokmarkedet er et av de beste i verden og derfor er det helt avgjørende for HarperCollins å ha en sterk posisjon. Vi har fulgt den imponerende veksten til Strawberry Publishing det siste året og har allerede rukket å bli imponert over gjennomføringskraften i organisasjonen, sier administrerende direktør Anette Ekström i HarperCollins Nordic AB.

Les også:  VIDEO: Harry Styles slipper låta "Adore You"

– Vi går litt mot resten av bransjen og øker satsingen i massemarkedet hvor blant annet Harlequin finner sine lesere, samtidig er målet å etablere de sterkeste HarperCollins-forfatterne hos bokhandlerne, sier salgs- og markedssjef Julie Eikemo Prestø i Strawberry Publishing.

I mai ble det kjent at hun hadde headhuntet Gina Stene som ansvarlig for Strawberrys massemarkedssatsing.

– Vi er veldig fornøyd med avtalen vi har fått til med HarperCollins. Den vil gi oss en bredere utgivelsesprofil, et større fotavtrykk i markedet og et større nettverk ute i verden, sier forlegger Jonas Forsang i Strawberry Publishing

Les også:  LESERINNLEGG: Ja til norsk kultur og norske verdier!

Strawberry Publishing har på kort tid etablert seg i den norske bokbransjen med en rekke sterke utgivelser, bestselgende bøker, forfatteroverganger og oppkjøp. Forlagsgrupperingen består av Pilar, Pioner, Armada, Capitana, Canoa og Bastion, og utgir forfattere som Jørn Lier Horst, Sally Rooney, Joseph Knox, Santa Montefiore og Jojo Moyes. Strawberry Publishing, som også har etablert seg i Sverige, sikter på å passere 100 millioner kroner i 2019.

Les også:  LESERINNLEGG: Nettavisen som ble større enn Dagsavisen med 1/100 av budsjettet

– Petter Stordalen og hans partnere har en fryktløs og framoverlent tilnærming til en bransje i stor endring. Vi er imponert over hva de har fått til i markedet på et drøyt år. De har klare tanker om hvordan de skal lykkes i et av verdens mest regulerte bokmarkeder, sier Brian Murray, President og CEO i amerikanske HarperCollins.

De første HarperCollins-utgivelsene i Norge vil inkludere nye bøker fra Karin Slaughter, Don Winslow og Trent Dalton.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.