Stabilt 2017 i et svært utfordrende logistikkmarked for Schenker

db schenker

Schenker AS er et av landets største logistikkselskaper med omfattende virksomhet innen de fleste transportformer. Selskapet er en del av et av verdens største transport- og logistikkselskaper, DB Schenker. DB Schenker er i sin tur eid av Deutsche Bahn AG.

– 2017 var nok et år med resultater på det jevne for Schenkers norske virksomhet. Med en driftsmargin på 2,1% og en omsetning på 3,9 milliarder kroner, så har vi fremdeles mye å gå på resultatmessig, sier Knut Eriksmoen CEO i Schenker AS. Samtidig er det også en realitet at logistikkbransjens lønnsomhet generelt er svært lav i Norge, og den viser en tydelig nedadgående kurve de siste årene grunnet sterk konkurranse og overkapasitet. Totalt sett så er vi kun mellomfornøyde med resultatet, vi har mye å strekke oss etter fremdeles, sier Knut Eriksmoen, SEO i Schenker AS.

Les også:  Jubler for satsing på fiskerihavner i Nordland

DB Schenker sin globale virksomhet leverte sitt beste resultat i historien med et overskudd på 477 millioner euro av en omsetning på 16,43 milliarder euro. Digitalisering, effektivisering, norsk infrastruktur, miljø og sjåførkrise står høyt på agendaen i Schenkers norske virksomhet.

Med på digitalisering
– Digitaliseringsbølgen er vi definitivt med på, og konsernet investerer tungt i infrastruktur og applikasjoner som vil gjøre oss enda mer effektive fremover. Markedet forventer bedre informasjonstjenester og tettere integrasjon som skal gjøre alle parter mer effektive og ikke minst for å kunne tilby enda mer attraktive tjenester, sier Knut Eriksmoen.

– Større investeringer i den norske virksomheten står for tur gjennom både nye automatiske godssorteringssystemer og langt mer effektive godsterminaler, i første omgang gjelder dette terminalene på Østlandet, sier Eriksmoen.

Les også:  – Laksedødeligheten kan løses

Dårlige jernbaner
– Schenker benytter fremføring av gods med tog mellom landsdelene i Norge for en betydelig andel av godsvolumene, imidlertid er andelen på vei kraftigøkende. Kvaliteten på jernbanefremføringen er dessverre langt under pari, og fortsetter utviklingen så vil også mange andre kunder rømme bort fra togene fremover, sier Knut Eriksmoen.

– Sjåførmangelen man har sett på kontinentet de siste årene brer seg sakte men sikkert inn i Skandinavia og Norge også. Sjåføryrkets status blant ungdom er kraftig utfordret det siste tiåret, her må både vi og bransjen for øvrig ta et krafttak for å unngå en regelrett sjåførkrise i Norge. Høyere utdanning og særlig bygg- og anleggsbransjen blir gjerne valgt fremfor sjåføryrket, sier Eriksmoen.

Les også:  Antall norske pasienter økte i 2023

– Ny miljøstrategi er lagt, og innen utgangen av 2019 så skal Schenker i Norge kun benytte EURO 6 klassifiserte lastebiler, og innen utgangen av 2020 så skal all distribusjon i større norske byer gjennomføres med fossilfrie kjøretøyer i selve bykjernene, det vil si med kjøretøy enten med gass eller el-motorer. Vi er allerede i gang med el-sykler i Oslo og Bergen, og de første elektriske vare- og lastebilene rulles neste år på norske veier. Vi håper også å få gjennomført tester av en autonom lastebil sammen med vårt svenske søsterselskap i løpet av høsten/vinteren 2018, avslutter Eriksmoen.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.