SpareBank 1: Nå kan du utsette fakturabetaling i mobilbanken

apple

For første gang blir det mulig å utsette betaling av fakturaer i mobilbanken. Med en ny løsning vil SpareBank 1 gjøre det lettere for nordmenn å unngå betalingsproblemer.


– Stadig flere nordmenn tyr til kreditt og forbrukslån for å betale regninger i trange tider, og mange sliter med betalingsproblemer. Nesten 270.000 personer hadde betalingsanmerkning i første kvartal i år. Det er opp 6 prosent mot samme periode i fjor, en utvikling vi synes er bekymringsverdig, sier Beate Søberg, direktør for finansiering i SpareBank 1.

Nesten 6 prosent av nordmenn over 18 år har betalingsanmerkning. Totalverdien av de ubetalte regningene med betalingsanmerkning er 45 milliarder kroner.

Les også:  Ekspertens tips for å redusere strømutgiftene

Rentefritt alternativ
SpareBank 1 åpner nå for at kunder kan utsette betaling av regninger, direkte i mobilbanken. Løsningen er et rentefritt alternativ til kreditt og forbrukslån, og den første av sitt slag i Norge. Den testes i første omgang i SpareBank 1 SMN, men skal på sikt rulles ut i alle SpareBank 1-bankene.

– De fleste av oss opplever at enkelte måneder bringer med seg mange og store regninger. Vår løsning gjør det mulig å spre disse utgiftene på flere lønninger, slik at de blir lettere å håndtere – med penger du faktisk har. Det håper vi vil bidra til å forebygge både betalingsproblemer og inkassosaker, sier Søberg.

Les også:  God vekst i kortbruk i oktober

Den eneste kostnaden for kunden er et administrasjonsgebyr på 99 kroner. Dette er likt uansett størrelsen på fakturabeløpet, og går i sin helhet til å dekke faktiske administrasjonskostnader.

Alle fakturaer med KID
Løsningen innebærer at alle typer fakturaer med KID, både elektroniske og på papir, kan utsettes i mobilbanken i tre måneder. SpareBank 1 betaler den opprinnelige fakturaen på vegne av kunden. Deretter utstedes det en ny, rentefri e-faktura på samme beløp, som forfaller om tre måneder.

– Vi vil nå se an hvordan dette blir mottatt. Opplever vi at kundene ønsker større fleksibilitet, eller andre muligheter i løsningen, ser vi ikke bort fra at vi vil videreutvikle dette, sier Heidi Elisabeth Evensen, prosjekteier i SpareBank 1.

Les også:  SpareBank 1 Nord-Norge vil løse fotballens plastproblem

Oversikt og fleksibilitet
En av de største fordelene med SpareBank 1s «Utsett betaling», sammenlignet med tradisjonell kreditt, er at kunden får en totaloversikt over utestående beløp i nett- og mobilbanken. Det er heller ingen skjulte vilkår.

– Kunden kan både utsette betalinger, og få oversikt over utestående fakturaer, på ett sted. Det gjør det enklere å planlegge kommende regningsbetalinger. Utsettelsen gjøres med kun ett tastetrykk i mobilbanken, og krever ingen kredittavtale eller nedbetalingsplan, sier Evensen.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.