Spareapp skal bekjempe pengestress hos norsk ungdom

apple

Spiir, som er en ledende nordisk spareapp med en målsetting om å gjøre ungdom mer glade når de tenker på penger, kommer nå til Norge.


Basert på kontoopplysninger gir Spiir et overblikk over inntekter, regninger og forbruk, samtidig som brukeren kan sette seg sparemål og få en varsling når kortet går varmt.  

Spiir, som blant annet har DNB og Danske Bank på eiersiden, er med 320.000 brukere en av de førende budsjettløsningene i Norden. Spareappen har allerede 3000 norske betabrukere, og grunnlegger og toppsjef Rune Mai forventer at tallet vil stige til 200.000 nordmenn i 2020.

«Vil du kjøpe kaffe hver dag eller vil du i stedet begynne å spare til din neste ferie? Idéen bak Spiir er at hvert varsel og hver beskjed er et skritt mot økonomisk bevissthet. Det er viktig at du vet hvordan forbruket ser ut hvis du vil ta avgjørelser om pengene dine. I gjennomsnitt sparer brukerne våre ca. 10 prosent de tre første månedene. Tilbakemeldingene fra de norske betabrukerne gjør oss sikre på at Spiir vil bli en populær app i Norge,» sier Rune Mai.

Les også:  - Vi har et ansvar

En undersøkelse fra Finans Norge i fjor viste at foreldre og barn snakker mindre om penger enn noen gang. Mens personlig økonomi var noe mer enn halvparten av foreldrene snakket mye med barna om i 2014 var andelen falt til en tredjedel i 2017. 

Finans Norge mener at skolen burde bli bedre til å lære elevene om privatøkonomi. Rune Mai tror at også teknologi vil være viktig for å øke kunnskapsnivået blant ungdom og samtidig bekjempe pengestress, som er et stigende samfunnsproblem.

– Pengeforståelse handler om mer enn matte og andre emner som er en del av pensum. Jeg tror at unge er godt utdannet og smart nok til å håndtere et budsjett, men det store problemet er at budsjetter ofte er en kjedelig, manuell og tidkrevende oppgave. Spiir gjør det mulig for unge å holde styr på pengene sine med et smil, sier Rune Mai.

Les også:  Rekordstøtte fra Pantelotteriet til hjelpearbeidet

Spiir er direkte koblet til brukerens kontoer, også på tvers av banker, og alle utgifter blir automatisk satt i forskjellige kategorier. Tre av fire nordmenn har mer enn én bankforbindelse, mens det i gjennomsnitt er én av fire i hele Norden er 25 prosent.

I fjor fikk Spiir en investering på 85 millioner kroner fra DNB og Danske Bank, som begge har stor tro på at appen vil bli tatt godt imot av norske millennials, også kalt Generasjon Y.

– Vi har tro på teamet og forretningsmodellen til Spiir, og er glade for å være med på laget. Tjenester som hjelper unge å få bedre oversikt over egen økonomi er både smart og viktig. Vi ser frem til en fortsatt spennende vekstreise for selskapet, med lansering av Spiir-appen i resten av Skandinavia, sier Karen Elisabeth Ohm Heskja, investeringsansvarlig i DNB Ventures

Les også:  Svært godt halvårsresultat for SpareBank 1 Gruppen

Personer som får forståelse av privatøkonomi på et tidlig stadium har mindre risiko for å komme i finansielle problemer på lang sikt, fremhever Johanna Herbst, digitaldirektør i Danske Bank Norge. 

– Spiir er en veldig kul hjelper for unge voksne, som på en enkel og morsom måte viser hvordan de bruker penger, og bidrar til større økonomisk kontroll ved hjelp av et brukervennlig grensesnitt. Vi liker konseptet om å gjøre det mulig for ungdom å få bedre grep om økonomien gjennom enkel budsjettering og ved å gi dem informasjon om deres forbruksmønstre, sier Johanna Herbst.

Etter lanseringen i Norge står Sverige og Finland for tur i løpet av de neste fire månedene.  

– Vi drømmer stort fordi vi ser den samme etterspørselen etter nye finansielle tjenester i Norge, Sverige og Finland som vi gjorde i Danmark da Spiir ble lansert i 2016. Når vi kommer til 2020 forventer vi å ha over 750.000 brukere over hele Norden, sier Rune Mai.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.