Sopra Steria løfter norsk satsing på Convertelligence chatbots

sopra storia

Siden sommeren 2016 har det norske teknologiselskapet Convertelligence vokst fra to til 35 ansatte. Gjennom et samarbeid med Sopra Steria Scale up skal oppstartsbedriften nå finne nye markeder for sine chatboter.


– Alle virksomheter av en viss størrelse vil ha god nytte av en chatbot, enten det er til internt bruk eller rettet mot kunder. Allerede i dag er markedet for slike løsninger stort, og det vil vokse seg mye større de neste årene, sier Arash Saidi, grunnlegger og leder i Convertelligence.

Bratt lærekurve
For knapt tre år siden satt Saidi og medgründer John Antonio Nilsen i på inkubatoren StartupLab i Forskningsparken i Oslo og planla hvordan de kunne utvikle et nytt chatbotkonsept tuftet på maskinlæring. Nå har selskapet deres 35 medarbeidere og holder til i loftslokaler nederst på Grünerløkka.

– Vi er inne i en bratt lærekurve. Så langt har vi konsentrert oss om det vi kan, som er maskinlæring. Samtidig er det mye vi ikke kan, og mye vi ikke har kapasitet til å drive med, sier Saidi.

Les også:  Vil redusere risiko knyttet til naturfare med digitalisering

Døråpner til store prosjekter
For om lag et halvt år siden begynte Convertelligence å samarbeide med Sopra Steria. Det har åpnet flere nye dører for oppstartsselskapet.

– Vi møtte flere konsulentselskaper. Sopra Steria var de vi fikk tettest dialog med, og vi jobber allerede med dem på flere kunder. De hjelper oss med å få innpass på steder der vi ellers ikke ville kommet til, samtidig som vi også nyter godt av Sopra Sterias breddekompetanse innen alt fra teknologi og prosjektstyring til kundehåndtering, sier Saidi.

Innovatørløft
Tobias Studer Andersson i Sopra Steria forteller at samarbeidet med Convertelligence har gitt konsulentselskapet mange nyttige erfaringer. Denne kunnskapen formaliseres nå i Sopra Sterias nye konsept, «Scale up», som Studer Andersson leder.

Les også:  - Effektive miljøtiltak gjør hverdagen bedre for alle

– Som Norges største IT-konsulentselskap ønsker vi å tilby våre kunder det aller beste innenfor innovativ teknologi, men det er strengt tatt umulig å ha all kompetanse in-house. Derfor ønsker vi å knytte til oss oppstartsselskaper som kan bidra med nye innovative løsninger. Gjennom Scale up skal vi bruke vår breddekompetanse til å løfte fram løsningene til de beste oppstartsbedriftene, samtidig som kundene våre får eksperimentere med banebrytende teknologi innenfor trygge rammer, sier han.

Convertelligence er blant de første oppstartsbedriftene som blir med i Scale up-programmet. Samtidig har flere Sopra Steria-konsulenter nå blitt sertifisert for å jobbe med «Kindly», som er chatbot-plattformen til Convertelligence. Dette er et viktig poeng for Arash Saidi.

– En chatbot skaper størst verdi for en kunde når den er koblet til andre systemer der den kan hente informasjon. Sopra Steria har utviklet slike systemer og løsninger for mange store virksomheter i både privat og offentlig sektor, og derfor er det svært verdifullt for oss at medarbeiderne deres vet hvordan de kan bygge inn vår teknologi, sier han.

Les også:  Mener prefabrikkert konstruksjon er en bedre måte å bygge på

Internajonal satsning
Convertelligence og Sopra Steria har allerede gjennomført flere kunde prosjekter sammen og Convertelligence har også deltatt på et større kundearrangement i Sverige og hatt samtaler om muligheter i Tyskland.

– Vi har ambisjoner utenfor Norges grenser. I første omgang vil vi inn på det nordiske markedet, og da er Sverige et naturlig sted å begynne. Samtidig jobber vi med å videreutvikle Kindly-plattformen, slik at den kan utføre mer komplekse operasjoner. Også her får vi god hjelp av Sopra Steria, forteller gründeren.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.