SodaStream mer populært en noensinne i Norge

sodastream

Plastens negative innvirkning på miljøet får flere til å lete etter andre alternativer for å redusere plastforbruket sitt. Dette så vi da kullsyremaskinprodusenten SodaStream offentliggjorde tallene for årets andre kvartal. De viste et rekordsalg verden over. I Norge har SodaStreams popularitet vokst kraftig, og med til det hører også salg.


SodaStream er verdens ledende produsent av kullsyremaskiner til fremstilling av boblevann i hjemmet. Norge er ett av de landene hvor stigningen av husholdninger som har maskiner er størst. I dag har ca. hver femte norske husholdning en maskin i hjemmet, dette er noe som setter tydelige preg på SodaStreams kvartalsrapporter.

Les også:  O`boy-krise i Sverige: Tine sender nødhjelp med Litago

Salget har økt med hele 17 prosent blant både kullsyremaskiner og kullsyresylindere. Men salget på SodaStreams smakstilsetning har økt mest, der har salget økt med hele 38 prosent under årets andre kvartal. Siden 2016 har SodaStream doblet salget sitt i Norge.

Dirk Glassner, Managing Director for SodaStream i Norden, tror at fremgangen henger sammen med selskapets mangeårige engasjement i miljøet i kombinasjon med komforten og det økonomiske ved å fremstille eget boblevann i hjemmet.

– Mange nordmenn er bevisste om de store skadene på miljøet som vårt store plastforbruk har vært medvirkende til. Spesielt når vi kjøper vann på flaske. Her er SodaStream et veldig bra alternativ, fordi du sparer naturen for unødvendig plast. Det er et faktum at nordmennene har tatt det til seg, og det gjør meg glad å se hvor mye satsningen på markedføring har nådd ut til landet, sier Dirk Glassner.

Les også:  Avinor: Over fem millioner reisende i august

Reduserer karbonutslipp
I henhold til Carbon Trust-rapporten fra 2013, minskes karbonavtrykket fra kullsyrevann på flaske med 20 prosent hvis flasken resirkuleres. Hvis man i stedet lager boblevann med kullsyremaskin hjemme, minsker man karbonavtrykket med minst 60 prosent, og dette har påvirket forbrukerne.

– Jeg tror at plastdebatten har rystet forbrukerne. De mange uheldige eksemplene på plastposer og plastflasker i havet har fått mange mennesker til å innse problemene med de dårlige vanene våre. SodaStream har vært aktive i denne debatten lenge, og vi vil forandre verden ved å revolusjonere markedet for boblevann og brus. SodaStream tilbyr forbrukerne en brukervennlig metode til å minske plastforbruket sitt, og det har inspirert mange til å kjøpe maskinene våre, avslutter Dirk Glassner.

Les også:  Økt kapasitet og beredskap under NATO-øvelsen

Les også

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.