Snuoperasjon for Norwegian: Økte inntekter og lavere kostnader i andre kvartal

norwegian

Norwegian legger i dag fram et kvartalsresultat preget av lavere kostnader og økte inntekter, i tråd med selskapets strategi. Til tross for lavere vekst og problemene med flytypen Boeing 737 MAX, viser tallene for andre kvartal et rekordhøyt underliggende driftsresultat på 2,3 milliarder NOK.


Det underliggende driftsresultatet doblet seg sammenliknet med fjoråret og endte på 2,3 milliarder NOK, det høyeste i andre kvartal noensinne. Inntektene per setekilometer (RASK) økte med 13 prosent, og inntektene per passasjerkilometer (yield) steg med 11 prosent. Omsetningen dette kvartalet økte med 19 prosent til 12 milliarder NOK, hovedsakelig drevet av selskapets langdistanseruter. Nesten 10 millioner passasjerer reiste med Norwegian dette kvartalet, like mange som på samme tid i fjor. Fyllingsgraden var på 88 prosent, opp 1,2 prosentpoeng. 

Les også:  Selger mer fisk i butikkene

Norwegian har endret strategi fra vekst til lønnsomhet gjennom en rekke tiltak som blant annet inkluderer optimalisering av rutenettverket og et omfattende kostnadsreduksjonsprogram. Kapasiteten (ASK) har avtatt fra rekordhøye 48 prosent i andre kvartal 2018 til seks prosent i andre kvartal 2019. Selskapets interne kostnadsreduksjonsprogram, #Focus2019 fortsetter med full styrke og har ført til besparelser på 554 millioner NOK dette kvartalet. Selskapet har dermed nådd målet om kostnadskutt på over én milliard NOK hittil i år. 

Les også:  - Årsrapporten nesten død

– Kvartalstallene viser at vi leverer på strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet. Til tross for driftsutfordringer utenfor vår kontroll, som 737 MAX-problemene, leverer vi det høyeste underliggende driftsresultatet for andre kvartal i Norwegians historie. Jeg er også tilfreds med bestillingene fremover, spesielt på langdistanse, sier konsernsjef Bjørn Kjos. 

Norwegian fikk levert fire nye Boeing 787 Dreamlinere i andre kvartal. Med en gjennomsnittlig flåtealder på 3,8 år, er Norwegians flyflåte en av verdens yngste og mest drivstoffeffektive.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.