Snøen inntar vei-Norge: Pass på dette når du skal ut å kjøre!

vinter trafikk vei

Store deler av landet våknet i dag opp til hvite veier, noe som kan by på utfordringer. Når vinteren fester grepet gjelder det å tilpasse seg etter forholdene, men likevel gambler mange med dette.


– Feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Skulle du være uheldig er Erik Andersen, trafikklærer og regionleder ved Wright Trafikkskole er tydelig på hvor ansvaret ligger:

– Det er og blir sjåførens ansvar at det ikke inntreffer uhell eller ulykker.

År etter år oppstår store trafikale problemer ved de første snøfallene. Snøen og frosten inntar landet i en fei og vips havner uforberedte bilister i grøftekanten.

Les også:  Sånn får du mest ut av elbilen i norsk vinterkulde

Både mangelfull rutine hos føreren og feil valg av dekkutrustning er viktige faktorer til at uhell skjer, mener Andersen.

Ulykker på sommerdekk øker
På landsbasis hadde 3,9 prosent av bilene involvert i uhell sommerdekk, en økning fra fjoråret, da 2,8 prosent hadde sommerdekk, ifølge If.

– Tidspunktet for første snøfall, og i hvilken grad vinteren kommer brått på, slår tydelig ut i skadestatistikken. En del drøyer dessverre hjulskiftet altfor lenge, sier Clementz.

Statistikk lagt frem fra forsikringsselskapet viser at 8,4 prosent av bilskadene i Oslo var i 2017 på sommerdekk, mens vinteren før var andelen bare 2,5 prosent. For sommerdekk på glatt føre øker risikoen betydelig for alvorlige skader.

Les også:  6 av 10 bruker håndholdt mobil i bilen

– Jo mindre forberedt vi er på glatt føre, jo dårligere takler vi de plutselige situasjonene. Til tross for at vi i dag har biler med de beste systemer, er de absolutt ikke uovervinnelige. Men med noen enkle grep kan du unngå uhell og ulykker, forklarer Andersen.

Kjør etter forholdene
Kravet til en sjåfør er til enhver tid å ha kontroll over kjøretøy og trafikk. Et godt overblikk over trafikksituasjoner og riktig fartstilpasning er derfor alltid like viktig. Avpass derfor fart og avstand og husk at bremselengden øker i takt med et redusert veigrep.

Les også:  Mitsubishi Eclipse Cross klar for 2019 Dakar rally

– Farten må være tilpasset etter vær, føre og sikt. Ikke ligg i 90 km/t bare fordi fartsgrensen tillater 90 km/t, dersom du ikke har kontroll over bilen. Det viktigste er å holde en fart som gjør kjøringen forsvarlig. Det kan også være lurt å teste veigrepet ofte, da det kan variere mye innenfor korte veistrekninger, avslutter Andersen.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.