SNN satser på digitale assistenter

snn

I dag presenterte SpareBank 1 Nord-Norge regnskapet per 3. kvartal 2017. Tallene viser et resultat før skatt på 1.254 millioner kroner, 55 millioner kroner mer enn samme periode i fjor. Og nå skal de satse på digitale assistenter.


Regnskapet forteller om et solid resultat fra SpareBank 1 Nord-Norge (SNN). Gode resultater gir mulighet for modernisering, og konsernsjefen forteller at SpareBank 1 Nord-Norge nå i utstrakt grad tar i bruk roboter.

– Vi kaller det for digitale assistenter. Nylig fikk vi helt nytt familiemedlem i konsernet, nemlig en chatbot vi har døpt Aurora. Hun er en digital assistent som kan stilles spørsmål om nærmest hva som helst, og hun gir raske og gode svar på det aller meste. Uavhengig av om man spør klokken tre om ettermiddagen, eller klokken tre om natta. Ny teknologi gir fantastiske muligheter, og vi vil bruke det handlingsrommet som gode resultater gir til å være helt i front hva teknologi angår, sier konsernsjef Jan-Frode Janson.

Janson forventer flere digitale assistenter i tiden fremover.

– Assistentene vil ta over oppgaver de er egnet til. Det vil skape bedre kundeopplevelser, samtidig som vi frigjør menneskelige ressurser som igjen kan benyttes der de digitale assistentene kommer til kort. For det er fortsatt slik at vi kommer til å satse på lokal tilstedeværelse og lokal kunnskap representert med virkelige mennesker. Det er og blir et strategisk valg som skiller oss fra mange av våre konkurrenter, sier Jan-Frode Janson.

Les også

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Redaktør, journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.