Slik påvirker snøen kjøreegenskapene

ratt subaru

Snø og is gjør ikke bare at det blir glatt på veien. Snø og is i felgene kan også være en sikkerhetsrisiko. 

Det er en snørik vinter i store deler av landet, og biler som har snø og is pakket inn i både felger og rundt hjulene er et vanlig syn på norske veier. Og det kan påvirke kjøreegenskapene mer enn du tror. 

– Får du mye snø inne i felgen kan dette fort fryse til is og skape en enorm ubalanse i bilen. Det kan skape vibrasjoner i rattet og i verste fall farlige kjøreegenskaper, sier produktsjef hos Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes. 

For å minske sjansene for at snø og is pakker seg i felgen, anbefaler Haukenes at alle kjører med felger som er tilpasset vinteren.

– Det er viktig å huske at det ikke bare er dekk som må byttes når vinteren kommer. Alle vet at det er stor forskjell på sommerdekk og vinterdekk, men det er også forskjeller på sommerfelger og vinterfelger. En typisk vinterfelg er designet slik at snøen ikke pakker seg så lett i felgen. Dessuten har vinterfelger ofte en lakk som tåler veisalt bedre. Det er særlig polerte felger som ikke er egnet. Polerte felger kjennetegnes ved at kantene på eikene er slipt for å få en annen farge enn resten av felgen. De slipte flatene er så lakkert med klarlakk. Disse felgene får skarpe kanter ved slipen som er svært sensitive for lakkavskalling, forklarer Haukenes.

Les også:  Sykkeltyverier koster mer enn biltyverier

Mange opplever også at det fester seg masse snø og is rett bak hjulene i disse dager. Selv om isen kan subbe borti dekket, tror ikke Haukenes dette er noe som sliter på dekkene. 

– Nei, jeg har jobbet i dekkbransjen i over tretti år, og har aldri hørt at dette kan slite på dekkene. Denne snøen og isen slites jo raskt bort. 

Les også:  Den nye trendgrønnsaken: Brokkolini

Hvordan fjerne snøen?
Har man først fått snø inne i felgene, derimot, og kjenner at det er ubalanse i bilen, må man fjerne snøen.

– Det er mulig å spyle hjulene, men når det gjelder spyling av felgene er det ok når det er mildt, men i perioder med sterk kulde bør man bare forsøke å fjerne det med håndtaket på snøkosten eller liknende. Det er mange som har dratt på verksted opp gjennom årene, og trodd at det har vært noe galt med bilen, men så har det bare vært snø, is eller jord som har lagt seg i felgen. Dette påvirker kjøreegenskapene mer enn mange tror, forklarer Haukenes.

Les også:  Oppgraderer Steigentunnelen

Dekkmann satser stort på felg, og åpnet i fjor Norges største felgbutikk på Furuset. Erfaringen derfra er at de færreste har et bevisst forhold til at vinterfelgene bør være annerledes enn sommerfelgene.

– Vår erfaring er at de færreste har et bevisst forhold til dette. Noen velger bort kromlakkerte felger på vinteren fordi det vet at de tåler veisalt dårligere, men det er ikke mange som tenker over at også designet på felgen bør være annerledes på vinteren, avslutter Haukenes.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.