Slik når du «hårete» budsjettmål

INTUNOR

Høsten er for mange selskaper tiden hvor nye mål blir satt og det kommende året blir planlagt. Leder for økonomistyring Toril S. Falch i INTUNOR tror nøkkelen til høy måloppnåelse er budsjettering og planlegging.


– Min erfaring er at bedrifter med gode budsjetter er bedre rustet til å nå deres mål enn virksomheter uten et budsjett, sier hun.

– Det skyldes i utgangspunktet at budsjetteringsprosessen krever at bedriften må ta stilling til hvilke forventninger den har til samtlige poster i regnskapet. Man må ta stilling til spørsmål som: Hvor mye forventer vi at inntektene skal opp? Og, hvilke kostnader må reduseres for at vi skal nå vårt lønnsomhetsmål, legger hun til.

Les også:  Bransjeveteran fra Tele2 går til Nortel

Falch forteller at budsjetteringsprosessen ofte sørger for at nye aktiviteter blir igangsatt. Det er derfor viktig å komme tidlig i gang.

– Dersom en leder, for eksempel, budsjetterer med en økning i omsetningen må tiltakene som skal bidra til denne veksten konkretiseres, sier rådgiveren. 

– Det er ofte her jeg stepper inn og gjør kunden oppmerksom om at vekstmålene og de foreslåtte aktivitetene ikke matcher, legger hun til.

Les også:  Regjeringen er tøffere mot Arbeidstilsynet enn mot de useriøse

Teamlederen forteller videre at bedrifter har en tendens til å budsjettere på et selskapsnivå fremfor avdelingsnivå. Det er en uting, mener hun.

– Ved å ha et budsjett som er detaljert ned på avdelingsnivå vil den enkelte avdelingsleder lett kunne følge med på hvordan han/hennes del av selskapet faktisk gjør det, sier Falch.

– Det kan også ha en positiv konkurranseeffekt mellom avdelinger, og gir et insentiv til å holde kostnader nede, legger hun til.

Les også:  TINE med sterk andreplass i ny omdømmekåring

Men gjør det ikke at budsjetteringen også tar lenger tid?

– Jo, men det er verdt det, svarer Falch kontant.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.