Slik kjører du kolonnekjøring

vinter vei

Det er vinter i Norge og værvarslene den nærmeste tiden tyder på at det blir mer vintervær, og på mange fjelloverganger kan det bli innført kolonnekjøring.


– En rekke veistrekninger er allerede stengt eller det er innført kolonnekjøring. Det er aldri trivelig å havne i bilkø mens snøfokket står utenfor, men kolonnekjøring iverksettes først og fremst av sikkerhetshensyn. Det er begrenset hvor mange som får være med hver gang, det må nemlig ikke være med flere personer i en kolonne enn redningsmannskaper har kapasitet til å redde ut, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.

Drivstoff, mat og klær
Været skifter fort på fjellet, så du bør uansett sørge for å ha mat og varme klær liggende i bilen, samt ha nok drivstoff eller strøm og se til at bilen er godt skodd for vinterføre. Brøytemannskapet kan og vil avvise trafikanter de tror kan få problemer.

Les også:  Kåret Hemsedal til Norges beste skisted

– Med kolonnekjøring må man være forberedt på ventetid før man kommer med. I verste fall kan man bli stående og vente i flere timer. Har man aldri opplevd kolonnekjøring før kan det som sjåfør oppleves stressende å kjøre slik for første gang, sier han.

Nødblink og kald luft
En av de viktigste oppgavene for deg som sjåfør i kolonne er å sørge for å se og bli sett, samt at du følger trafikken i det tempoet brøytebilen setter opp. Det betyr å kjøre med nødblink på og ha kaldluft på frontvinduet for å unngå at snø blir til is og kladder til vindusviskerne.

Les også:  Ikke trygt å slippe folk inn etter brannen på Stavanger lufthavn

– Spesielt når det er snøfokk og minusgrader er det viktig å ha kaldluft mot frontruta. Med varmluft kan snø bli til is som igjen kan kladde til både frontruta og vindusviskerne. Å kjøre kolonne i uvær på fjellet vinterstid er slett ikke ufarlig. Skulle det bli stans i kolonnen må du IKKE gå ut av bilen. Det har hendt at folk har blitt påkjørt i kolonnekjøring, sier Brandeggen.

Det vil alltid være en brøyte- eller ledebil foran og bak kolonnen, og disse er i kontakt med hverandre. Kjører du deg fast, bli sittende i bilen. Brøytemannskapet vet at du er der.

Slik kjører du kolonnekjøring:

Før du drar:

  • Sørg for å ha nok drivstoff. Det er ofte ikke bensin- eller ladestasjoner på kolonnestrekningene.
  • Skaff deg oversikt over mulige omkjøringsveger.
  • Innhent informasjon om vei- og værforhold.
  • Ta med varme klær og vinterfottøy.
  • Ta med mat og drikke.
  • Ta med lykt, slepetau, snøskrape og en spade.
  • Sørg for at kjøretøyet er i teknisk god stand og utstyrt med vinterdekk.
  • Det er påbudt med kjettinger for kjøretøy over 3,5 tonn.
Les også:  Citroën satser videre med Mads Østberg og Torstein Eriksen

Før kolonnekjøringen:

  • Kle deg varmt, kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta.
  • Har du varmetråder i frontruta så slå de av.
  • Ha lykt, slepetau, snøskrape og gjerne en snøspade lett tilgjengelig i bilen.

Under kolonnekjøringen:

  • Bruk tåkelys og nødblink.
  • Hold jevn fart.
  • Følg kolonnen, ikke kjør ut eller prøv å snu i kolonnen.
  • La luftanlegget gå med kald luft på frontruten.
  • Hold øyekontakt med bilen foran, ikke bruk mobiltelefonen unødig.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.