Skoringen satser stort på ny trend

skoringen

Den beryktede dad-sneakersenmed sin karakteristiske såle, og som på 1980-tallet hovedsakelig ble brukt av middelaldrende fedre, fikk i 2018 et stort comeback hos de internasjonale motehusene Balenciaga, Gucci og Louis Vuitton. I 2019 forventer man at populariteten stiger enda mer. Skoringen har også tatt til seg trenden og fortolker nå den berømte chunky sneakeri en helt ny linje.


Den tilbakevendende Chunky sneakers lener seg opp av en tendens i motebildet hvor 90-tallets estetikk er tilbake. At ugly sneakers, som de også kalles, har fått et nytt liv skal ses i lyset av et oppgjør med den minimalistiske tendensen som i høy grad har preget motebildet. Det praktiske og komfortable er blitt trendy. 

Trenden blir mottatt forskjellig. Enten så elsker man den overdrevne og volu­mi­nøse­ chunky sneaker, eller så hater man den. De aller fleste mote- og sneakers-eksperter er allikevel enige; trenden er kommet for å bli, og den store interessen kommer til å stige i 2019. 

Les også:  Stor brann i Einmoveien i Bodø: To til sykehus

Hos Nordens største skokjede, Skoringen, var det allerede høsten 2018 fokus på trenden, hvor kjeden med stor suksess re-markedsførte den populære 90-talls kitsch-skoen, Buffalo. Sammen med Buffaloen lanserte skokjeden også sin egen chunky sneaker-linje under skomerketCult. Skoringens satsing på den nye trenden viste seg fort å være et klokt valg. Product manager hos Skoringen, Unni Sveinson Kokkenborg forteller: 

– Med lanseringen av Cult chunky sneakers ønsket vi å gå inn i en internasjonal trend og dermed også treffe en målgruppe som vi kanskje ikke har truffet like bra tidligere. Modellene som vi lanserte tidlig høst i 2018 ble fort utsolgt, nesten litt for fort. Vi er derfor ikke i tvil om at det fortsatt vil være en stor etterspørsel på denne stilen. Og jeg er temmelig overbevist om at chunky sneakers blir en av våre «must haves» denne våren.

Les også:  Så mye skal folk i Nordland bruke på julehandelen

Skoringen satser fullt på den nye trenden og lanserte i januar en helt ny linje med Cult chunky sneakers. Linjen består av 10-12 forskjellige modeller, som lander i skokjedens butikker de neste månedene. I tillegg lanserer kjeden også chunky sneakers-modeller i merket B&CO. Sammen med Cult og B&CO forhandler kjeden i tillegg chunky sneakers fra internasjonale kjente merkevarer.

– Vi kan se at flere og flere av våre kunder hopper med på chunky sneaker-trenden, og det er faktisk vanskelig å gi målgruppen en spesifikk alder. Voksne kan huske den fra ungdommen, de unge synes det er noe nytt, og at «stygt» er kult. Vi har derfor valgt å dekke bredt og tilby noe for enhver smak og i forskjellige prisklasser. Vi kommer til å se modeller fra tydelige color blocks til mer sofistikerte tone-i-tone materialer.Til våren kommer det i tillegg et sortiment av Cult chunky sneakers til herrer,»avslutter Unni Sveinson Kokkenborg. 

Les også:  Tatt for dårlig skraping av bilen i Bodø: Mistet førerkortet

De første modellene fra den nye linjen er allerede på hyllene i Skoringens butikker, og det lanseres hele tiden nye modeller. Utvalget kan variere fra butikk til butikk, men i Skoringens online-univers er alle modellene tilgjengelige så lenge lageret rekker. 


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.