Sbanken er Norges mest anbefalte bank

sbanken

I det globale analyseselskapet YouGov sin årlige BrandIndex for 2019 er Sbanken den mest anbefalte merkevaren innen bank og finans.


Dette er den sjette prisen for merkevare- og kundetilfredshet eller lojalitet som banken vinner hittil i år. Nå tar banken sikte på å bli like populær blant bedriftskunder.

– Dette gjør oss utrolig glade og stolte, og er nok et tegn på at vårt sterke kundefokus gir resultater. Dette må vi rette en stor takk til alle våre fantastiske kunder for, for det er takket være dem vi vinner priser som dette og stolte kan gå på jobb i hverdagen. Vi har mål om å være banken med de mest fornøyde kundene, og alle engasjerte kollegaer jeg har i banken står hver dag på for å sørge for nettopp det. Nå retter vi oppmerksomhet mot å gjøre bedriftskunder like fornøyde, og håper resultatet av satsingen på dette området også vil resultere i priser som dette, sier Øyvind Thomassen, daglig leder i Sbanken

Les også:  LESERINNLEGG: Mer penger til kommunene og krafttak for minstepensjonister!

Har utfordret fra første dag – på vegne av kunden
Siden Sbanken entret markedet i år 2000 med et mål om å utfordre definisjonen på hva en bank skulle være, har banken gjentatte ganger vunnet kundenes hjerter. Merkevaren havner nå til topps i en undersøkelse som har sett nærmere på hele 280 merkevarer innen ulike bransjer og spurt kunder om de ville anbefalt merkevaren til en venn, kollega eller familie.

– Spørsmålene er enkle, men gir svaret kort og konsist, svart på hvitt: Anbefaler du merkevaren til venner og bekjente, eller oppfordrer du de til å holde avstand? Og som svar på nettopp dette skårer Sbanken i år som i fjor som beste i sin bransje i vår kåring. Dette skal de være stolte av, for slike resultater skapes kun gjennom langsiktig systematisk relasjonsskapning til kunder over tid, sier Per Ståle Ekrol, Research team manager i YouGov.

Les også:  170 millioner kortkjøp i november

Tar nå sikte på å bli bedriftseiernes favoritt
Med en plan om å forenkle hverdagen til norske bankkunder, fjernet Sbanken blant annet gebyrer på overføringer da de entret markedet. Raskt fulgte alle de andre bankene etter. Mannen som den gang stod ved roret var Øyvind Thomassen.

Og etter flere år i andre hold, tok han ved månedsskiftet til oktober 2019 tilbake roret ved den samme skuta. Nå har han et mål om å gjenta oppskriften og sørge for at Sbanken blir den foretrukne merkevaren i bedriftsmarkedet i tillegg:

Les også:  Stor etterspørsel etter bildeling: Tjen penger på bilen din i julen

– Vi skal fjerne gebyrer, riste liv i bransjen igjen og forenkle hverdagen til norske bedriftskunder. Det er snart 20 år siden vi gjorde dette i privatmarkedet. Med andre ord er det på høy tid at det samme skjer i bedriftsmarkedet, for dette markedet har virkelig stått stille over lenger tid, sier Thomassen, og legger til:

– Tenk at norske bedriftseiere per i dag må betale gebyrer for å overføre egne hardt tjente penger fra én konto til en annen. Det er jo helt absurd og langt fra hva man burde forvente i 2019, avslutter han.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.