Satser på norsk torsk i Kina

kina torsk

På restauranten «Amy’s Choice» i Qingdao er det torsk som gjelder. Her strømmer tallerkenene ut fra kjøkkenet med torsk i alle varianter, og kunder kan kjøpe ferskpakkede produkter og ta med hjem fra en egen kjøledisk.


Som en hyllest til råvaren kan man gjennom en glassvegg se hvordan hel fisk forvandles til fillet og koteletter på restaurantens egne foredlingsfabrikk. Dette er en restaurant som setter den norske torsken i sentrum og har blitt et populært møtested for kinesiske fiskeelskere. Og dem er det mange av.

Restauranten var et naturlig valg for Lerøy som denne uken lanserer fire nye torskeprodukter i det kinesiske markedet.

– Sammen med vår kinesiske partner lanserer vi i dag fire nye produkter under merkevaren Norway Seafoods til det kinesiske fastlandsmarkedet, forteller Frode Mikkelsen i Lerøy.

De fire produktene er premiumprodukter av norsk torsk som alle er foredlet i Norge.

– Vi har vært etablert i Kina med egne ansatte i rundt 20 år og vi ser at Kina har et høyt sjømatkonsum, en voksende middelklasse og høy grad av tillitt til norskproduserte produkter, sier Mikkelsen.

Sjømatrådets fiskeriutsending i Kina, Sigmund Bjørgo kan også bekrefte at kineserne foretrekker fisk som er videreforedlet i Norge, og at det er et voksende marked for slike produkter.

– Grovt estimert spises det om lag 4,500 tonn norsk torsk i Kina i dag, men med den interessen og utviklingen vi ser nå har jeg tro på at dette innen få år kan vokse til 20 000 tonn, sier Bjørgo.

Markedsanalysen viste at kineserne er villig til å betale gode priser for deler av fisken som tidligere har blitt kastet på havet, eller endt opp som fôr.

– Torsk er definitivt ikke noe billigmat her. Svømmeblæra selges i butikken for flere tusen kroner kiloet, og torskehoder, kragebein og koteletter med bein selges til høy pris, forteller Bjørgo, som sier at han sjelden ser torskekoteletter til salgs for under 130kr kiloet i butikk.

Lerøys lansering sammenfalt med startskuddet for Asias største sjømatmesse i Qingdao. I fjor hadde messen over 1,400 utstillere og ble besøkt av over 30,000 mennesker fra hele verden. Mange norske sjømatbedrifter har tatt turen til Kina for å delta på messen, samt et seminar og minimesse i regi av Sjømatrådet.

– Vi opplever at det fortsatt er enorm interesse for Kina blant norske sjømatbedrifter. Vi måtte si stopp på 420 påmeldte til vårt arrangement, med 140 norske deltagere. Det viser at næringen har stor tro på Kina som sjømatmarked og ser de betydelige mulighetene her, sier Bjørgo.

Les også

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Redaktør, journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.