SAS øker med en halv million seter i vinterprogrammet

sas

Nye ruter og flere frekvenser preger SAS’ ruteprogram til vinteren for hele Skandinavia, så vel innenriks, intraskandinavisk, i Europa og interkontinentalt.


For Norges del satses det blant annet på byene Bergen og Tromsø, som vil se direkterute til Aberdeen for vestlendingene, og en forsterket videreføring til/fra København med gode internasjonale forbindelser gjeldende for begge.

En underliggende god markedsvekst, sammen med respons fra et stort reisende publikum er det som legger føringer for denne satsningen til vinteren, en periode som normalt preges av lavere etterspørsel enn sommerhalvåret. SAS flyr for første gang 200 ruter i et vinterprogram, og for hele 2018 tilbyr SAS 18 nye ruter.

– Vi kan glede oss over at vårt rutetilbud og våre produkter er så godt mottatt, at vi forsterker også vår satsning inn i vinterhalvåret ved å videreføre ruter og øke antallet frekvenser. Vi kan også glede flere med nye ruteetableringer, sier SAS’ konsernsjef Rickard Gustafson.

SAS satser på Bergen og Tromsø
SAS tar nå første steg mot å utvide tilbudet fra Bergen når Aberdeen legges til rutekartet fra 29. oktober. Bergen-Aberdeen vil bli operert daglig unntatt lørdag og søndag. Totalt kommer SAS til å ha inntil 16 direkteruter og tilby 3,2 millioner seter til og fra Flesland på årsbasis. Hittil i 2018 har SAS annonsert Tromsø, Hamburg og Pula som nye ruter fra Bergen, og den nye ruten Bergen-Aberdeen vil sette ytterligere fart på antallet passasjerer som flyr med SAS. Det seneste året har 610.000 passasjerer reist med SAS mellom Bergen og utlandet, og vi ser en trafikkvekst mellom Bergen og USA på 25 %. I takt med økt etterspørsel i Bergen legger SAS også til kapasitet på rutene til København og Stockholm

– SAS har et attraktivt rutenett på USA, og de nye rutene til Boston, Miami og Los Angeles fra Skandinavia har bidratt til solid vekst i antall passasjerer også mellom Bergen og USA, sier Rickard Gustafson.

Veksten i utenlandstrafikken med SAS til Tromsø fortsetter. Det seneste året har 220.000 passasjerer reist med SAS mellom Tromsø og utlandet, en klar økning i forhold til fjoråret. Økningen fra USA og Asia isolert har vært på 10 prosent, noe som den nye direkteruten til København har bidratt til. Basert på denne utviklingen så vil SAS fra neste høst og vinter øke kapasiteten ved at ruten flys to dager i uken allerede fra starten av november, og øker frekvensen til tre ukentlige etter nyttår. SAS flyr samtidig Tromsø-Stockholm opptil fem dager i uken i vinterhalvåret.

– I tillegg til at vi har lyttet til våre reisende kunder, så agerer vi også nå på de ønsker vi har fått presentert fra representanter i regionene, og følger opp i handling de lovnader om satsning som vi kommuniserte ved slutten av fjoråret, og bidrar ytterligere til å realisere potensialet i nordlysturismen, sier Rickard Gustafson.

Nye vinterruter i Skandinavia
I tillegg til ny rute mellom Bergen – Aberdeen, så har ruten Bodø – Alicante vært en stor suksess, og videreføres inn i vinterprogrammet. Oslo får økning i frekvensene til Warszawa, Düsseldorf, Billund og Gazipasa.

Gøteborg er den fjerde største flyplassen i Skandinavia, med et dominerende SAS som tilbyr 1,4 millioner flyseter på årsbasis. I 2018 flyr SAS 14 direkteruter fra Gøteborg med Berlin fire ganger i uken som ny tilvekst til vinteren. Berlin flys i dag også fra Stockholm, København og Oslo. Stockholm får økning i frekvensene til flere destinasjoner i Europa, og en ny rute til Uleåborg/Oulu i Finland, og Tampere en ny linje til Malaga.

I Danmark har SAS investert betydelig på Aarhus, og vil tilby de nye rutene til München, Malaga, Stockholm og Oslo også til vinteren. Nå økes også frekvensene fra København til både Washington og Miami, og flere destinasjoner i Europa får hyppigere anløp og bedre forbindelser via Kastrup, hvor ruten til Tromsø også inngår.

Les også

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.