Revidert statsbudsjett: Bilen kan bli 80 000 kr dyrere!

billlys vinter

Fra nyttår 2019 skal alle nye biler være testet med en ny og strengere utslippstest i EU . Det betyr at i Norge, hvor engangsavgiften i stor grad er basert på bilens klimautslipp, risikerer nye biler å bli mellom 20 000 og 80 000 kroner dyrere, om ingenting skjer.

Det blir feil med et kraftig avgiftshopp på bensin- og dieselbiler i 2019, mens de gode familie-elbilene først kommer i 2021. Fra nyttår kan nye biler bli mellom 20 000 og 80 000 kroner dyrere.

– Regjeringen er fortsatt taus om hva de har tenkt å gjøre når alle biler får nye utslippstall fra EU i 2019. Vi mener det er kritikkverdig, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Les også:  Ny pristest: REMA 1000 er billigst igjen

Forventet signal fra regjeringen
– Vi hadde forventet at regjeringen kom med et signal på hva de nye testene betyr for bilprisene i Norge. Det gjør de ikke, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Dermed er det høyst uklart for forbrukeren hvilke avgifter som gjelder fra 2019, og hvor mye mer en ny bil vil koste til neste år enn i år.

– Vi skjønner dette er vanskelig for Frp, men dette må vi snakke om, sier Sagedal.

Målet om kun elbiler i nybilbutikken i 2025 er det enighet om. Men det er for tidlig å skru til skruen med et avgiftshopp på bensin- og dieselbiler.

Les også:  Ny abonnementsbasert bilvask åpner i Bodø

Venteliste for elbiler
– Over 30 000 står venteliste for sin nye elbil. Da blir det feil med et kraftig avgiftshopp på bensin- og dieselbiler i 2019, mens de gode familie-elbilene først kommer i 2021, sier hun.

Det er viktig å ha is i magen. Med den rivende teknologiske utviklingen vi ser på elbil nå når vi sannsynligvis målet om 100 prosent elbilsalg i 2025.

– Vår oppfordring er klar: Gjør som Danmark som var tidlig ute for å finne en løsning slik at ny målemetode ikke skal ramme bilkjøperne, oppfordrer Sagedal.

Les også:  Jubler for satsing på fiskerihavner i Nordland

NAF er positiv til at det kommer nye og mer nøyaktige målemetoder. I Norge utgjør imidlertid CO2-komponenten om lag halvparten av avgiften på nybil, den såkalte engangsavgiften.

– Statsministeren sier hun mangler 9 milliarder i avgifter på bil. Vi vil advare mot å bruke de nye målemetodene på å øke nybilprisen på bensin- og dieselbiler. Det betyr at utskiftingen av bilparken kan stoppe opp og de gamle modellene lever lengre. Det kan føre til færre nye, sikre og miljøsnille biler på veien, som er det motsatte av det alle ønsker seg, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.