Rekordstor interesse for å selge Norge som feriemål

lofoten reine

I dag går startskuddet for Norwegian Travel Workshop (NTW) i Ålesund, hvor rekordmange norske reiselivsaktører og turoperatører fra hele verden møtes. -Norge er populært, og vi ser stor vekst i interesse for skreddersydde turer spekket med aktiviteter, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør Innovasjon Norge.


Årets rekorddeltagelse på NTW vitner om stor interesse for å selge Norge som turistdestinasjon. 360 norske aktører skalmøte over 370 turoperatører fra 32 ulike land gjennom over 8800 forhåndsbookede avtaler.

Reiselivet viktig året rundt 
NTW tildeles en ny destinasjon hvert år, og Sunnmøre-regionen er arrangør for det 47. arrangementet. Årets tildeling anerkjenner Ålesund og Sunnmøre som ‘The Adventure Capital of the Fjords’, og destinasjonens evne til å kombinere byliv, natur, aktiviteter og lokale tradisjoner. 

Les også:  Revidert nasjonalbudsjett: - Minimalt ledelsesfokus nok en gang

– NTW gir oss en unik mulighet til å vise frem de fantastiske opplevelsene og attraksjonene denne regionen har å tilby til «verdens beste norgesselgere». Vi ser fortsatt effekten etter da NTW ble arrangert i Ålesund i 2004. Nå som vi har lagt på to ekstra dager til opplevelser og utflukter håper vi på minst like stor effekt som i 2004, sier reiselivssjef Tom Anker Skrede i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre.

Les også:  Hyundai og Rimac satser på high-performance elbiler

Innovasjon Norge trekker frem at regionen satser på helårsturisme.

– Regionen viser på imponerende måte hvordan de går fra å være en sommerdestinasjon til en helårsdestinasjon, sier Holm, og viser til fokus på vinterturisme både med og uten ski, rundturer med offentlig transport i fjordlandskapet, i kombinasjon med lokale mat- og kulturtradisjoner.

Miljøet høyt på agendaen 
NTW fortsetter å være en av de viktigste møteplassene hvor norsk reiseliv møter turoperatører fra hele verden. Åretsarrangement blir godkjent som et Miljøfyrtårn.

Hun sier videre at både selgere og kjøpere stadig blir mer opptatt av miljø.

– I fjor inkluderte vi for første gang bærekraft someget punkt i registeringen. På ett år ser vi en markant oppgang i bedrifter som er miljøsertifiserte, og/eller interesserte igrønne aktiviteter. Det er en spennende og viktig utvikling. 

I løpet av dagene får deltagerne muligheten til å oppleve hele Sunnmørsregionen gjennom ikoner som jugendstilbyen Ålesundog Hjørundfjorden, og nyere aktiviteter som yoga og sauna i Valldal, og bacalaosmaking. I tillegg arrangeres visningsturer ihele Norge før og etter NTW. 


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.