Prisene for hurtiglading av elbil er uoversiktlige og urettferdige

naf

Ferske elbilister i Norge må manøvrere i et uoversiktlig landskap når de skal lade opp elbilene sine.

– Det er en jungel med ulike prismodeller. Forbrukeren vet ikke hvor mye strøm de får til hvilken pris. Derfor vil NAF ha betaling per kilowatt-time. Det er det nye litermålet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i medlemsorganisasjonen NAF.

Fram til nå har det vanlige vært å betale per minutt du står på ladestasjonen. Dette er i endring, og flere aktører innfører nå nye prissettinger basert på pris per kilowatt-time og per minutt. Endringene skjer uten at det finnes et enhetlig system som forbrukerne lett kan orientere seg i.

Les også:  Boligmeldingen: – Regjeringen har ikke svar på boligkrisa i byene

– Med så mange prismodeller og faktorer som påvirker ladingen, er det ikke lett å vite hva som er billigst for deg og din bil, sier Sødal.

Hvor mye du betaler per mil rekkevidde vil variere fra gang til gang og sted til sted. Dette fordi elbilen lader litt ulikt hver gang avhengig av om batteriet er kaldt eller varmt, og om du har tomt eller halvfullt batteri.

Les også:  Ny pristest: REMA 1000 er billigst igjen

– Når du først har plugget inn bilen, er det ikke gitt at du vet hvor mye strøm du får hver gang du lader, selv om du står like lenge hver gang, sier NAF-rådgiveren. – Siden det er så mange faktorer som påvirker ladehastigheten, mener vi at det mest rettferdige er å betale per kilowattime, ikke per minutt. Da betaler man for det man faktisk fyller på av strøm. Det er både mest oversiktlig og rettferdig, fortsetter han.

Les også:  Ny pristest: REMA 1000 er billigst igjen

Det er en kjensgjerning at sakteladende elbiler vil bli stående lenge på ladeplassen når man betaler per kilowatt-time. Denne utfordringen kan enkelt løses ved at det kommer et påslag i kilowatt-timeprisen etter 30-40 minutter.

– Da har de fleste elbilene fylt batteriet så mye at det begynner å lade langsommere og ta imot mindre strøm. Alle elbiler lader saktere mot slutten for å skåne batteriet. Så da er det på tide å komme seg videre, sier Nils Sødal.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.