Polaris Media kjøper 34 prosent av Schibsted-selskap

polaris schibsted

Det var etter en rettet emisjon 8. mars at Polaris Media gikk inn på eiersiden og kjøpte 34 prosent av aksjene i HHN.


Selskapet var da heleid av Schibsted Distribusjon, etter at Amedia solgte seg ut i fjor høst. Polaris Media bidrar nå med sin finansiering til videre vekst, og styrker selskapets muligheter for å lykkes.

– Fremtidens forbruker vil ha pakkene levert helt hjem. Nå skal vi satse offensivt sammen med vår nye partner.Sier Anders Lunde Angen, som er daglig leder i Helthjem Netthandel AS (HHN). Selskapet selger og utvikler løsninger for distribusjon av varer handlet på nett, og har avtaler som sikrer dem et distribusjonsnettverk som når over 90 prosent av landets husstander tidlig morgen 6-7 dager i uken.

Les også:  Næringslivet tar ansvar – Plastemballasje i fokus

– Netthandelsmarkedet vokser i et enormt tempo. Samtidig forventer dagens forbrukerne rask, enkel og rimelig levering helt hjem til døren. I 2020 er det forventet at det vil handles 85 millioner pakker på nett, nesten tre ganger så mange som i fjor. Flertallet ønsker i dag hjemlevering, og dette tallet vil bare fortsette å øke. Det sier litt om potensialet vårt. Vi har en ambisjon om å “eie hjemmet” som leveringspunkt i fremtiden, sier Anders Lunde Angen.

Tre sterke eiere i distribusjonsnettverket
– Vi er veldig glade for at Polaris skal utvikle HHN videre sammen med oss. Schibsted Distribusjon eier allerede selskapene Helthjem Mediapost, Distribution Innovation og Morgenlevering.no sammen med Amedia. Når Polaris Media nå også har kjøpt seg inn i nettverket med sin eierandel i HHN, er vi tre sterke eiere av selskaper i Helthjem-nettverket. Sammen er vi godt rigget til å skape en bærekraftig business, blant annet gjennom å satse på nye tjenester som øker distribusjonsvolumene, sier Cathrine Laksfoss, styreleder i Helthjem Netthandel.

Les også:  Satser på europeisk reefertransport

For det skjer mye innovasjon innen distribusjon. Høsten 2017 lanserte HHN konseptet ‘megtildeg.no’, hvor varer hentes fra døren til avsender – og sendes til ønsket mottaker uansett hvor vedkommende bor i Norge. Tjenesten ble lansert i samarbeid med blant andre Finn.no, for å gjøre det enklere å selge og kjøpe varer på Finn torget.

– Vår landsdekkende og effektive avisdistribusjon er et glimrende utgangspunkt for å utvikle nye forretningsområder som krever rask levering helt hjem til norske forbrukere. Morgenlevering.no, som leverer ferske brød og andre frokostprodukter på døren til folk, er et godt eksempel på en ny tjeneste som fyller et behov hos norske forbrukere, sier Laksfoss.

Les også:  Pelsdyrbonde stolte på Stortinget - Risikerer konkurs

HHN ble etablert i 2015. Foreløpig regnskap viser at selskapet i 2017 omsatte for 36,5 mill. og hadde et driftsresultat på -4,2 mill.


Les også

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.