Over halvparten av befolkningen frykter ID-tyveri

telenor

For mange er ID-tyveri det verste marerittet de kan tenke seg, og på det «mørke nettet» selges sensitiv informasjon til høystbydende. En ny undersøkelse fra Telenor viser at hele 54 prosent av befolkningen bekymrer seg for ID-tyveri. Nå lanserer Telenor en ny tjeneste som skal gjøre hverdagen tryggere for både mobil- og bredbåndskunder.


– ID-tyveri er en spesielt ubehagelig form for svindel. Dersom svindlere har fått tilgang til din personlige informasjon, kan de eksempelvis forsøke å opprette flere ulike forbrukslån. Dette skaper en svært uheldig situasjon som det kan være vanskelig å komme ut av, sier Ric Brown, mobildirektør i Telenor Norge.

Nå lanserer Telenor SAFE – en tjeneste som gjør det enda tryggere å være på nett. Tjenesten inkluderer forsikring, hjelp og trygghet, alt i en pakke.

– E-postsvindel, kredittkortsvindel, hacking og ID-tyveri. Dette er stikkord som oppsummerer noen av truslene som lurer på nett. Vi er opptatt av at våre kunder skal ha en trygg og bekymringsfri hverdag. Ved å lansere SAFE, tar vi et nytt skritt for å imøtekomme et økende behov, sier Brown.

Les også:  En halv milliard skjemaer og meldinger via Altinn

Til tross for at svært mange nordmenn bekymrer seg for at deres identitet kan bli misbrukt, er det få som tar grep for å sikre seg. Telenors spørreundersøkelse viser at kun 15 prosent har ID-tyveriforsikring, mens hele 84 prosent av befolkningen har installert antivirus på sin PC.

– Det bør være like selvfølgelig å beskytte sin egen identitet på nett som å ta på seg bilbelte. Likevel er det få av oss som faktisk forsikrer seg mot ID-tyveri. Vi bør alle ta aktive grep for å ivareta vår egen sikkerhet på nett, sier Hanne Tangen Nilsen, sikkerhetsdirektør i Telenor Norge. 

Les også:  Året da kontaktløs betaling ble vanlig

Ifølge Telenors sikkerhetssenter har kriminelle virksomheter profesjonalisert måten de misbruker store mengder med innloggingsinformasjon og kredittinfo. Ofrene er fra hele verden, og ofte selges lange lister med e-poster, passord eller kredittkortinformasjon på det såkalte «mørke nettet».

– Hvis uhellet først er ute og du frykter at kort- eller kontoopplysninger er på avveie, sørg for at du sperrer kort og konto umiddelbart. Du bør også holde et øye med transaksjoner og bytte passord på kontoene som kan ha blitt utsatt, sier Tangen Nilsen.

Det er liten tvil om at nordmenn elsker nettshopping. I Telenors spørreundersøkelse svarer hele 98 prosent at de handler på nett. Men det kan også innebære en viss risiko. Samme undersøkelse viser at 8 av 10 også er bekymret for svindel når de handler eller betaler på nett.

Les også:  Telia starter utbyggingen av det nasjonale 5G-nettet

– Det er få i verden som er like digitale som nordmenn, og det gjør oss også til attraktive mål – både for organiserte kriminelle og for generelt misbruk på nett. Mange er oppmerksomme, men detaljert kunnskap om hvordan du kan sikre deg er en mangelvare. Med SAFE gjør vi det litt enklere å være trygg på nett, sier Brown.

SAFE er tilgjengelig for både mobil- og bredbåndskunder, uavhengig om de er Telenor-kunde eller ikke.

– Telenors bredbåndskunder har i dag allerede Nettvern inkludert i sine abonnement. Dette gir den tryggheten de trenger for å surfe på ulike enheter i hjemmet. Nå som SAFE lanseres, vil vi tilby våre bredbåndskunder en forsterket trygghet, sier Camilla Amundsen, leder for TV og bredbånd i Telenor Norge.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.