Ølsprøtt vant innovasjonspris

nofima

Jubelen sto i taket da produsenten Attåtnæring med produktet Ølsprøtt ble utropt til vinner av historiens første Innovasjonsprisen under finalen i Det Norske Måltid.

Årets innovasjonspris gir vinneren fra Trøndelag tjenester fra Nofima til en verdi av 100.000 kroner.

– Dette var overraskende. Og utrolig gledelig. Nå skal vi gjøre mesk great again, strålte markedssjef Stein Erik Brekke i Attåtnæring da han mottok prisen.

Ølsprøtt er nemlig laget av mesk – restråstoffet som blir igjen når øl er brygget. Med mest fram lokale bryggerier, og en ide om en «magic mix» bestående av korn, startet utviklingen av det som etter måneder med prøving og feiling nå er blitt produktet Ølsprøtt – en slags mellomting mellom kjeks og snacks.

Innovative evner
Selve produktet, den utviklingsjobben som allerede er gjort, og ønsket om å utvikle seg videre, sjarmerte juryen i Nofima, som skulle ta stilling til de nærmere 30 søknadene om å få Årets innovasjonspris i forbindelse med Det Norske Måltid.

Vinneren av den gjeve prisen, vil få benytte Nofimas eksperter innenfor innovasjon og produktutvikling til en verdi av 100.000 kroner.

– Innovasjon er avgjørende for at bedrifter skal lykkes – i dag og i morgen. Matforskningsinstituttet Nofima har en egen avdeling som jobber målrettet med innovasjon, og forenklet vil vi si at mange innovasjoner er drevet av, eller blir bedre med, forskningsbasert kunnskap. Våre mer enn 200 vitenskapelig ansatte i Ås, Stavanger, Bergen, Sunndalsøra og Tromsø jobber hver dag for norsk matindustri med løsninger som kan bringe virksomhetene et sted videre. Derfor er det naturlig for oss i Nofima å Delta i det Norske Måltid med en egen innovasjonspris, sa administrerende direktør Øyvind Fylling-Jensen, da han sammen med forsker Guro Helgesdotter Rognså delte ut prisen.

Les også:  Enorm etterspørsel: Nå går startskuddet for ny kinesisk sjømat-rute

Vinneren Ølsprøtt fra produsenten Attåtnæring ble valgt fordi de har vist innovative evner ved å lage et helt nytt og spennende produkt.

Neste steg
«Attåtnæring er også nytenkende fra et bærekraftperspektiv fordi produktet utnytter restråstoff fra en næring som har vokst i Norge. Produsenten har som mål å oppnå landsdekkende distribusjon i løpet av 2019. Med inspirasjon og forskningsbasert kunnskap ønsker Nofima å skape nye muligheter for Attåtnæring», heter det i juryens begrunnelse.

– Prisen skal stimulere vinneren til å ta neste sted i sin utvikling, slår Nofima-sjefen fast.

Ser stor utvikling
Finalen i Det Norske Måltid ble i januar 2019 arrangert for 11. gang, etter at landsfinaler for å plukke ut finaleprodukter, har vært holdt landet rundt i løpet av høsten 2018.

Målet med kåringen er å bidra til næringsutvikling gjennom å øke etterspørselen, skape stolthet og styrke omdømmet for norsk matproduksjon.

Det Norske Måltid kårer de beste matproduktene i Norge og påberoper seg å være landets viktigste og mest prestisjefylte prisutdeling for matnæringen. Den kategoribaserte konkurransen danner selve grunnmuren i «jakten på smaken av Norge».

Les også:  LESERINNLEGG: Regjeringa med "luftpenger" til landbruket

Matforskningsinstituttet Nofima er en av hovedsamarbeidspartnerne til den nasjonale matfesten. Og utviklingen gjennom 11 år har vært synbar.

– Det har vært en imponerende utvikling i kvaliteten på produktene som sendes inn til juryering. Vi jobber på den måten at de som sender sine produkter inn til juryering får en tilbakemelding med forklaring på hvorfor de ikke nådde opp. Vi opplever at flere tar til seg tilbnakemeldingene, gjør utviklingsarbeid, og sender produktene sine inn igjen. Flere av dem er blitt vinnere etter hvert, sier hoveddommer Einar Risvik.

Nofimas seniorforsker har ledet juryen i Det Norske Måltid i seks år, og gleder seg stort over den positive utvikling i norsk matproduksjon.

Nå har det altså også kommet til vinnerkategorier i tillegg til kategoriprisene for de ulike produktene. Det Norske Måltid har bevisst valgt å knytte til seg samarbeidspartnere som kan bistå finalistene i videreutvikling av sine produkter. Nofima er en av disse.

– Å bli nominert til finalen er en seier i seg selv, og en slik anerkjennelse som sørger for økt etterspørsel. Suksesshistoriene fra tidligere deltakere er mange, men vi ser at de som jobber målrettet med blant annet innovasjon, emballasje, kommunikasjon når ut til flere, sier leder i Det Norske Måltid, Kristin Austigard.

Les også:  Den nye trendgrønnsaken: Brokkolini

Årets vinnere
Det Norske Måltid leter etter det ypperste norsk mat- og drikkeproduksjon har å by på. Her er årets vinnere:

Årets det grønne naturell – Lærdal Grønt med Lærdals beste frosne bringebær
Årets det grønne foredlet – Årgang Askim Summerred
Årets sjømat naturell – Sterling kveitefilet med skinn fra Sterling White Halibut
Årets sjømat foredlet – Carpaccio Loins Extra fra Dybvik Klippfisk
Årets Ost – Råblå fra Grindal Ysteri
Årets kjøtt – Hel kylling fra Økodrift Homlagarden
Årets kjøtt foredlet – Holy Baloney fra Ask Gård
Årets sider – Alde sider fra Alde
Årets øl – Cloudberry Imperial Gose fra Berentsens Brygghus
Årets bakst – Mandelroser fra Grini Hjemmebakeri
Årets meieriprodukt foredlet – Is med Skjenning fra Gangstad Gårdsysteri
Årets godbit – Midsummer Hot Sauce Flagship fra Midsummer Sauce
Juryens utvalgte 2018 – Jacobs utvalgte lam mørbrad fra Prima Jæren/UNIL
Hedersprisen 2018 – Stiftelsen Bondens marked Norge

Øvrige priser:

Årets Forsprang, designtjenester fra PlayDesign – Lærdals Beste frosne bringebær
Årets innovasjonspris, Nofima – Attåtnæring for produktet Ølsprøtt
Bondelagskokken 2019 – Hallvar Ellingsen
Årets matspire og reklameplass på Matkanalen – Stikkelsbærdrikk fra Røyse frukt- og bærpresseri

I tillegg gir Digital Etikett gavekort på 10.000 kroner i etiketter til hver av kategorivinnerne

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.