Økt salg og godt resultat for Jotun

jotun

Jotun omsatte for 12 875 millioner kroner i årets første åtte måneder, og leverte et driftsresultat på 1749 millioner kroner. Dette er en solid økning sammenlignet med samme periode i fjor.


Salgsøkningen på åtte prosent skyldes sterk vekst i salget av industrimaling, samt forbedring i salget av skipsmaling. For å kompensere for høyere råvarepriser har Jotun tidligere økt salgsprisene, noe som fortsatt bidrar til topplinjeveksten sammen med positive valutaeffekter.

Les også:  Bra tall for Olav Thon i 3. kvartal

– I segmentet for industrimaling er det god fart, med særlig høy aktivitet i Kina. Samtidig har salget av skipsmaling til nybygg ved verftene i Sør-Korea mer enn doblet seg sammenlignet med i fjor. Dette er viktige markeder for oss, og vi forventer at den positive utviklingen fortsetter i månedene fremover, sier konsernsjef Morten Fon.

Driftsresultatet økte med 52 prosent til 1749 millioner kroner (2018: 1154 millioner). Solid salgsvekst og bedrede marginer er de viktigste bidragsyterne til resultatet. I tillegg har god kontroll på kostnader ført til lav vekst i driftskostnadene så langt i år.

Les også:  GIEK-garanti viktig for at Aibel fikk havvindkontrakt i Nordsjøen

– Råvareprisene har vært gunstige hittil i år, noe som slår positivt ut for Jotun i 2019. Samtidig knytter det seg usikkerhet til videre utvikling i råvaremarkedet, kommenterer Fon.

Jotun har investert 1009 millioner kroner så langt i 2019 (2018: 589 millioner), noe som utgjør om lag åtte prosent av omsetningen. Blant investeringene er nytt hovedkontor og forskningssenter i Sandefjord, nye fabrikker i Egypt og Vietnam samt nytt forskningssenter i Dubai.

Les også:  Gode tall for Veidekke i tredje kvartal 2019

– Jotun har en tydelig organisk vekststrategi, og dette er viktige investeringer som vil legge til rette for videre vekst fremover, sier Fon.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.