Økning for Q-Meieriene første halvår

q-meieriene

I 2018 økte Q-Meieriene salget med over 200 millioner kroner, og med 10 % økning 10 år på rad var det klart at det lille utfordrer meieriet hadde behov for å utvide.


Q-Meieriene er for tiden inne i en hektisk byggeperiode og har startet på utvidelsen av sitt meieri på Jæren. Om alt går på skinner regnes det med at det ferdige meieriet skal stå klar til bruk innen desember 2020.

– Per første halvår er vi brukbart fornøyd med rømme og yoghurtsalget, forteller Q-sjefen Bent Myrdahl.

12 % volumøkning for rømme og 17 % volumøkning for yoghurt, sammenlignet med fjoråret viser at både bestselgerne og innovasjonene til Q-Meieriene selger. 

Les også:  Telias topp 10 oktober: Apple tapetserer listen med seks av ti plasser

– Det er gøy å skilte med denne veksten i et marked som vokser med ca. 1 %. Både nyvinningene Drømmelett® og yoghurt på pose prøves av flere og flere, og det gjør det gøy å være et utfordrermeieri, forteller Myrdahl.

Men selv med god volumøkning deler Bent Myrdal noe av bekymringene som brer seg i bransjen om det kontinuerlige fallet i salg av konsummelk. 

– Selv om vi vinner 1,7 % markedsandel (26 % volumandel Q-melk), sammenlignet med i fjor, registrerer vi nullvekst i salg av konsummelk til dagligvaremarkedet. 1,7 % fall i totalt salg av konsummelk i dagligvaremarkedet er alt annet enn bra, sier Q-sjefen. 

Les også:  Coop går inn på eiersiden i Norsk Kvalitetsmat AS

Q-sjefen påpeker at med bortfall av 100 millioner liter melk til Jarlsbergost-eksport risikeres en kraftig nedtrapping i produksjonsgrunnlaget for norsk melk. Videre ønsker han å oppfordre til større kreativitet og innovasjonstakt i bransjen, for om mulig å opprettholde mest mulig av produksjonsgrunnlaget for norsk melk.

I løpet av første halvår i 2019 har Q-Meieriene sendt ut ca. 30 millioner melkekartonger med Q-sjefens egen signatur og telefonnummer – noe sjefen selv var litt nervøs for.

– Selvfølgelig har det vært med skrekkblandet fryd å invitere til «1-1 snakk» med forbrukerne, men jeg må si at vi har fått mye igjen for dette. Det er helt utrolig hvor mange gode tilbakemeldinger jeg har fått fra folk som bare ringer eller sender SMS og forteller at de er fornøyd med Q, sier Myrdahl. 

Les også:  Stor undersøkelse: Frende har Norges mest fornøyde forsikringskunder

Et eksempel den gode dialogen mellom Q-sjefen og forbrukerne var en hyggelig melding fra to unge Q-fans, Hannah (11) og Eline (12); «Vi liker ikke melken din, vi ELSKER den!» 

– Når noen er så godt fornøyd med smaken på Q-melk tar vi det som et tegn på at både Quene og Q-folket gjør noe rett. Da er det ekstra kjekt å ha direkte kontakt med Q-forbrukerne, sier en fornøyd Myrdahl, som ønsker alle en god sommer.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.