Nye BMW 7-serie: Flaggskipet oppgraderes

bmw 7

Blant de store sedanene på øverste hylle, har BMW 7-serie i en årrekke vært en av de mest luksuriøse og kjøreglade bilene. Første generasjon ble lansert i 1977, og siste og sjette generasjonen kom på markedet i 2016. Nå oppgraderes flaggskipet betraktelig, med skjerpet design, mer komfort, mer teknikk og mer luksus.


– BMW 7-serie har gjennom tidene vært innovatøren blant våre modeller. Det var i 7-serien vi første gang lanserte airbags, bensinturbomotor, V12-motor, parkeringssensorer, xenonlykter, ABS-bremser, integrert navigasjonssystem med mer – et mangfold av innovasjoner som senere har funnet veien til en rekke andre BMW-modeller, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.

Den nye, oppgraderte BMW 7-serien kommer som tidligere i to versjoner. Standardversjonen, om en slik kan kalles standard, måler 5,12 meter i lengden. Den lange versjonen måler 5,26 meter i lengden. De ekstra 14 centimeterne kommer først og fremst baksetepassasjerene til gode. I mange markeder er nemlig BMW 7-serie også en bil for de som ønsker egen sjåfør bak rattet. Som i Kina, som alene tok over 40 prosent av BMW 7-serie-salget i 2018.

Les også:  - Kan hindre en rekke ulykker mellom bil og sykkel

Raffinert eksteriør
De største endringene på den oppgraderte BMW 7-serien ses først og fremst på den skjerpede eksteriørdesignen. Fronten er løftet med hele 50 mm og panseret har fått mer skulpturelle linjer. Den klassiske nyregrillen er blitt markant større, samtidig som frontlysene, som om ønskelig leveres med BMW Laserlight, har blitt smalere. Det er designtrekk som kjennes igjen fra den nye, store SUV-en BMW X7. Den nye støtfangeren har helt nye flater med markante kromdetaljer.

Sett fra siden, gir den løftede fronten bilen en helt annen profil. Ikke minst bidrar L-designen på kromlisten til en tydelig karakter. Linjene rundt hjulbuene er også blitt mer markante.

Sett bakfra, kjennetegnes den oppgraderte BMW 7-serien av de smale tredimensjonale baklyktene. Under kromlisten på bagasjeromsluken, strekker deler av baklyset seg over hele bilens bredde. En rekke nye linjer tar opp designen fra fronten. Eksoshalene er elegant integrert i støtfangeren.

Les også:  Foreslår ny inntektsfordeling av Havbruksfondet

Flere nye farger og aluminiumsfelger er også tilgjengelig.

Sobert interiør
Interiøret kjennetegnes av den generøse romfølelsen og eksklusive materialer av ypperste kvalitet. En luksuriøs atmosfære, kort fortalt. Nytt skinninteriør med utvidet omfang av sømmer og mønstre er noe av det som står på menyen.

Inne i bilen nyter man også godt av den ekstra isolasjonen i hjulbuene, de 5,1 mm tykkere glassene i sidevinduene. Støynivået er med andre ord ytterligere redusert. Den mest synlige forskjellen er det oppgraderte instrumentpanelet med BMW Live Cockpit Professional med digital instrumentering og betjening. Med det, så oppgraderes også førerassistentsystemene til samme nivå som i nye BMW X5 og BMW X7.

Passasjerene i baksetet kan nyte godt av infotainmentsystemet med HD-touch-skjermer og Bower & Wilkins Diamond Surround Sound system, med syntetiske diamanter i diskantene for optimal lyd, om ønskelig.

Oppgraderte motorer – lengre elektrisk rekkevidde på plug-in hybridene
Nye, oppgraderte BMW 7-serie lanseres med en rekke motorer. Toppmodellen er kraftpakken M760Li xDrive med en 6,6 liters V12 bensinmotor som yter 585 hk, med et dreiemoment på 850 Nm. Sprinten fra 0-100 km/t går unna på 3,8 sekunder. 

Les også:  Visma satser på Business Intelligence i Norden

Mest interessant er trolig allikevel de nye plug-in hybridene 745e iPerformance og 745Le xDrive iPerformance. Under panseret på disse modellene finner man en rekkesekser som alene yter 286 hk. Koblet sammen med elmotoren som yter 83 kW/113 hk gir det en samlet effekt på 394 hk og et dreiemoment på 600 Nm. Det nye batteriet på 12kWh er 30 prosent større en tidligere. Med det, så økes også den elektriske rekkevidden betraktelig. For BMW 745e iPerformance er den elektriske rekkevidden på opptil 58 km, målt etter den gjeldene NEDCcorr-metoden. For den lange og firehjulsdrevne versjonen, BMW 745Le xDrive iPerformance, oppgis maksimal elektrisk rekkevidde til 54 km. Toppfart på ren elektrisk kraft er 140 km/t.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.