Nye Audi A4: Sportsligere og skarpere

audi

A4 utgjør kjernen i merket Audi. Etter fire års produksjon, blir den suksessfull mellomklassemodellen enda strammere og sportsligere. Eksteriøret oppdateres i samsvar med merkets nye designspråk, og det store MMI-touchpanelet gir en betjening som kundene vil kjenne fra sine smarttelefoner.


Singelframe-grillen blir nå bredre og flatere; de horisontale linjene understreker bredden foran og bak. Sideprofilen er definert av distinkte muskler over støtfangerne, og den lavere skulderlinjen mellom dem. De sterke konturene over hjulhusene gjør qattro-genene godt synlige utvendig. LED-hovedlys blir nå standard på Audi A4.

En ny verden: connectivity
MMI-touchpanel med akustisk tilbakemelding erstatter vri- og trykkebryteren. TFT-panelet har høy oppløsning, og måler 10,1 tommer. Grafikken er med overlegg ren og enkel. Menystrukturen, med sitt stramme hierark,i er skreddersydd til brukernes forventninger, og gjør betjeningen enkel. MMI-søk er basert på fri tekstinput, og gir raske treff. Naturlig stemmestyring er en annen finesse ved det nye systemet.

Navigasjonssystemet er nå enda mer allsidig og brukervennlig. «Audi connect» og «Audi connect plus» inneholder en hel rekke onlinetjenester, for eksempel «Car-to-X».

Les også:  Opel Movano: Sikrere og mer fleksibel

«Car-to-X»-systemet innhenter informasjon fra hele flåten av Audi-kjøretøy for å gi deg oppdatert informasjon om dynamiske trafikkskilt, farlige trafikksituasjoner, parkeringstjenester – og sanntidsinformasjon fra trafikklys storbyer, slik at du kan tilpasse farten til «grønn bølge». Også den adaptive cruisekontrollen kan bruke denne informasjonen.

«On demand»-funksjoner
Nyskapende «on demand»-funksjoner blir introdusert med Audi A4. De gjør det mulig for kundene å legge til funksjoner i MMI-systemet, etter at bilen er kjøpt. Du kan velge å prøve ut funksjonene en periode, abonnere på dem en gitt tid – eller kjøpe dem permanent.

Den nye MMI-enheten er basert på plattformen MIB 3, med fenomenal computerkraft. Systemet kan utvides med ytterligere hardware-moduler, som for eksempel «Audi Phone box» og «Bang & Olufsen 3D Premium Sound System».

Bred elektrifisering
A4 vil lanseres i Europa med seks motoralternativer, med ytelser fra 110 kW (150 hk) til 255 kW (347 hk). Like etterpå lansers ytterligere to turbodieselmotorer: 30 TDI (100 kW/ 136 hk) og 35 TDI (120 kW/ 163 hk). Alle motorene ligger under Euro 6d-temp utslippskravene.

Les også:  Revidert nasjonalbudsjett: - Minimalt ledelsesfokus nok en gang

Tre av motorvariantene vil ha et mildhybridsystem (MHEV), basert på 12 volt. Det reduserer drivstofforbruket, og øker komforten. Ytterligere to varianter vil følge kort tid etter. Basert på Audis målinger, gir MHEV-systemet en besparelse på 0,3 liter per 100 km.

Automatgir blir standard på de fleste utgavene. Bare 35 TFSI og 40 TDI vil kunne levers med manuelt gir, og da i kombinasjon med forhjulsdrift.

Sportslig harmoni: understellet
Det sportslig balanserte understellet harmonerer med karakteren til Audi A4. Kundene kan velge mellom standard-, sport- og to adaptive understell. Det ene er et komfortunderstell med dynamisk demping, som senker bilen 10 mm. Det andre er et sportsunderstell. Det kan leveres både med og uten dynamisk demping, og senker bilen 23 mm.

Dieselkraft: Audi S4 TDI
Begge S-modellene i A4-familen – Audi S4 TDI og S4 TDI Avant – blir nå utstyrt med V6 dieselmotorer. Det kombinerer heftig dreiemoment med myk gange og lang rekkevidde. Effekten er 255 kW (347 hk) og maksimalt dreiemoment hele 700 Nm. Dermed akselererer S4 TDI sedan til 100 km/h på 4,8 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/h.

Les også:  Lindex åpner butikk i Danmark

En elektrisk drevet kompressor gir sømløs kraft fra bunnen av turtallsregisteret, og eliminerer all turboforsinkelse. Kompressoren er en integrert del av den nye 48-volt elektriske anlegget, som også brukes til mildhybridsystemet.

Norgesmodellen: Audi A4 allroad quattro
Med quattro firehjulsdrift og 35 mm økt bakkeklaring, vil Audi A4 allroad quattro kombinere suveren komfort på dårlig vei med gode offroadkvaliteter. Med et allroad-spesifikt dynamisk understell (ekstrautstyr), heves dynamikk og komfort ytterligere.

Allroad får større hjul enn A4 Avant (12 mm), og økt sporvidde foran og bak. Den blir tilgjengelig med tre motorvarianter – en bensinmotor og to dieselmotorer.

For de mest spontane kundene blir det også mulig å bestille Audi A4 edition one. Den blir tilgjengelig som både Sedan og Avant, med en egen eksteriørtrim, og tre utvalgte motoralternativer.

Nye Audi A4 lanseres i Europa høsten 2019.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.