Ny trend: En av fire unge vil leie sports- og friluftsutstyr fremfor å eie

kredittkort

Hele en av fire unge ønsker å leie sports- og friluftsutstyr fremfor å kjøpe. Det er også blant dem under 30 år at flest ønsker å leie klær i stedet for å kjøpe.

– Dette er en stor internasjonal trend som for alvor er i ferd med å innta Norge. Det ser vi klart hos en rekke av våre nettbutikker. De unge ønsker å leie, både fordi det kan være smartere rent økonomisk, men de ønsker også å være bærekraftige samtidig som de har det siste innenfor både mote og sportsutstyr, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Ifølge den representative undersøkelsen som Klarna har fått utført, sier hele 23 prosent av de spurte under 30 år at de ønsker å leie sports- og friluftsutstyr fremfor å kjøpe det. For hele befolkningen sett under ett uttrykker 14 prosent et slikt ønske.

Les også:  Eurogym 2024 i Bodø får 1,7 millioner

Den norske utstyrsleverandøren Bergans tester utleie av både parkdresser, telt, klær og annet friluftsutstyr og har stor tro på at denne trenden vil vokse seg sterkere.

– Da vi la ut en Facebook-post for å få familier til å delta i et pilotprosjekt for abonnement på parkdresser, fikk vi mer enn 2000 henvendelser. Vi har også hatt en del interesse for leie av teltutstyr, ryggsekker, klær og sko som vi tilbyr i våre flaggskipbutikker i Oslo og Tromsø. Å leie i stedet for å eie er en helt klar trend innenfor vår kategori, sier bærekraftsansvarlig i Bergans, Yngvill Ofstad.

Les også:  Boligmeldingen: – Regjeringen har ikke svar på boligkrisa i byene

De jobber også med å kunne tilby sine kunder muligheten for å leie også på nett.

– Kunder som leier hos oss gjør dette både fordi de tenker bærekraft, men også fordi det  er praktisk samt at det er god økonomi i det. I stedet for å kjøpe seg et fullt sett med turutstyr og klær til den ene årlige fjellturen, kan du leie det. Alternativet er ofte å kjøpe billigere utstyr som kan forringe hele naturopplevelsen, sier Bergans bærekraftsansvarlige.

Ifølge Klarnas undersøkelse ønsker også 10 prosent av alle under 30 år å leie klær og mote fremfor å kjøpe det. Det tilsvarende tallet blant alle nordmenn er fem prosent.

Les også:  Ny pristest: REMA 1000 er billigst igjen

– Store internasjonale kjeder som Rent The Runway, der du kan leie et visst antall plagg i måneden til en fast pris, har gått foran og skapt en forretningsmodell for leie av mote. Dette er attraktivt spesielt for alle som er opptatt av å ha det siste . Med den takten mange unge bytter ut klær i dag, og med det verdifallet som er på klær som selges brukt, kan det være god økonomi å leie fremfor å eie, sier Elvestad.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.