Ny radiomåling viser vekst i lyttingen

bauer media

Den nye undersøkelsen ble gjennomført på oppdrag for NRK, Bauer Media og P4-gruppen, og omfatter måling og rapportering av alle typer audioinnhold fra oppdragsgivernes stasjoner, fra live til tidsforskjøvet, både kringkastet, digitalt og podkast.


– Nielsen ble vinneren av en svært tøff anbudskonkurranse om å måle fremtidens radiomarked i Norge, og nå har endelig den kanskje mest avanserte målingen av radio og lyd i verden gått live, sier analysesjef i NRK og formann i Styringsgruppen for Radio, Kristian Tolonen. 

Les også:  Jubler for felles nordisk handlingsplan for friluftsliv

De første tallene fra Nielsens nye måling viser at den positive utviklingen i radiolytting vi så mot slutten av 2018 fortsetter inn i det nye året. Daglig dekning i målingens første uke viser 66,6% (3.077.000 lyttere i universet 10+), vi må tilbake til perioden rett før slukkeprosessen startet for å se et tilsvarende dekningsnivå. Sammenlignet med desember 2018 er den daglige dekningen opp 14,2% 

Les også:  Norges største julekanal Julekanalen P7 Klem på lufta igjen!

– Så langt ser det ut til at vi plukker opp mer av den lyttingen som faktisk eksisterer. Vi ser også at grunnstrukturen i form av lytterandeler mellom kringkasterne er omtrent på samme nivå som forrige måling, sier Tolonen.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.