Norwegian tar i bruk ny teknologi som reduserer CO2-utslipp med 16 000 tonn i året

norwegian fly

Norwegian har i et testprosjekt med AVTECH Sweden AB brukt avansert vind- og temperaturinformasjon for å redusere CO2-utslipp. En sluttrapport publisert av Svenska Energimyndigheten, som har delfinansiert prosjektet, viser at drivstofforbruket blir redusert med 22 kilo per flyvning.


Dette tilsvarer en årlig CO2-reduksjon på 16 000 tonn – eller en reduksjon på 5 000 tonn drivstoff på Norwegians flyvninger per år. I tillegg bidrar det til reduserte kostnader.

Les også:  Ingen sugerør i drinken neste sommer

Den nye teknologien består av værtjenesten Aventus Air, som gir Norwegians piloter nøyaktig vind- og temperaturinformasjon om ruten de skal fly. Data blir overført til flyets systemer, slik at flyruten kan justeres og optimaliseres, noe som reduserer drivstofforbruket ytterligere.

– Vi arbeider aktivt for å redusere utslipp. Ved å ha en av de yngste og mest miljøvennlige flåtene i verden, har vi redusert utslipp med over 30 prosent siden 2008. Vår ambisjon er å fortsette å redusere utslippene per passasjer med drivstoffeffektive fly og med innovativ teknologi for fremtiden. AVTECH-prosjektet viser at drivstofforbruket kan reduseres ytterligere ved hjelp av avansert værdata. Vi ser frem til muligheten for et permanent samarbeid som er bra for både miljøet og Norwegians kostnader, sier Tomas Hesthammer, Norwegians flygesjef.

Les også:  LESERINNLEGG: Norge trenger ikke dårlige handelsavtaler!

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.